Hoe wordt uw bedrijf weergegeven in de lokale zoekresultaten?
Voor potentiële klanten is een hoge zoekpositie van uw onderneming in Google tegenwoordig niet voldoende om te overtuigen. Mooie foto’s, recensies, openingstijden en contactgegevens laten ‘uw’ zoekresultaat er betrouwbaarder uitzien, waardoor mensen sneller geneigd zijn om op de link van uw website te klikken. Maar hoe zorgt u dat Google deze gegevens opneemt in uw zoekresultaat?
Het algoritme dat Google gebruikt om de lokale zoekresultaten te genereren, is constant in beweging. Google experimenteert onder meer met de tekstkleur van advertenties, verschillende soorten Google Maps-kaartjes en de zogenaamde knowledge graph, het venster dat rechts naast Google’s zoekresultaten verschijnt als er gezocht wordt naar een bedrijf.
In de knowledge graph worden doorgaans de bedrijfsnaam, de contactgegevens en een link naar de website weergegeven. Welke aanvullende informatie er verder getoond wordt, is onder meer afhankelijk van uw Google Mijn Bedrijf-account en de zichtbaarheid van uw bedrijf op externe websites. Het is daarom belangrijk om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken voor uw onderneming. Wanneer er geen account is voor uw bedrijf, kan het voorkomen dat Google zelf een knowledge graph aanmaakt. Dan is het maar de vraag of de getoonde informatie ook klopt. Voor een optimale gebruikerservaring is het belangrijk dat wanneer iemand via Google zoekt naar uw organisatie, hij zoveel mogelijk juiste informatie te zien krijgt die kan overtuigen om uw website te bezoeken of u direct te bellen.
Hieronder leest u een aantal nieuwe aandachtspunten die geoptimaliseerd kunnen worden voor de knowledge graph.
1. Foto’s: Door uw Google Mijn Bedrijf-account te optimaliseren, kunt u ervoor zorgen dat mensen direct een aantrekkelijk foto te zien krijgen als ze uw website tonen.
2. Recensies: Google-recensies worden (mits u ook gerecenseerd bent via Google) standaard getoond in het knowledge graph-venster. Bij bepaalde branches laat Google naast hun eigen recensies ook de reviews van derde partijen zien. Bij hotels worden bijvoorbeeld tegenwoordig ook de recensies van Booking.com getoond.
3. Openingstijden: In het Google Mijn Bedrijf-account is het mogelijk uw openingstijden in te stellen. Het is tevens mogelijk om ‘speciale openingstijden’ in te stellen. Hierin kunt u bijvoorbeeld aangepaste openingstijden voor de feestdagen verwerken, zodat potentiele klanten niet per ongeluk voor een dichte deur komen te staan.
4. Verzenden naar telefoon: Wanneer iemand is ingelogd met zijn Google-account, verschijnt er een knop ‘Verzend naar telefoon’ in het knowledge graph venster. Als zoekers hier op klikken wordt de informatie uit de knowledge graphdoorgestuurd naar hun mobiele telefoon. Dit is handig wanneer mensen via een tablet of desktop zoeken en later misschien willen bellen of navigeren naar een bedrijf.
Online marketingbureau iClicks kan u helpen om belangrijke informatie over uw bedrijf correct en zo aantrekkelijk mogelijk in de zoekresultaten te tonen. Wilt u meer weten over Google Mijn Bedrijf en de vindbaarheid van uw organisatie? Bekijk dan ons Google Mijn Bedrijf-pakket en neem contact op via 088 425 4257 of info@iclicks.nl.