4 tips voor het verbeteren van uw online reputatie
Consumenten baseren hun keuzes steeds vaker op de ervaringen van andere consumenten. Uit een recent onderzoek blijkt dat zelfs ca. 97% van de consumenten tussen de 18 en 34 jaar online beoordelingen van bedrijven leest. Er zijn talloze platformen waarop consumenten hun mening kunnen geven en hoe meer er bij komen, des te belangrijker het wordt om aan uw online reputatie te werken. Hieronder vindt u vier tips die daarbij kunnen helpen.
Tip 1: Vind uit hoe consumenten over uw bedrijf denken
Tenzij uw bedrijf pas net is opgericht, is de kans groot dat u al een online reputatie heeft opgebouwd. Op platformen als Google, Yelp, Klantervaringen Online en TripAdvisor worden dagelijks duizenden bedrijven beoordeeld. Als u weet hoe consumenten over uw bedrijf denken, dan kunt u hier op inspelen. Goede beoordelingen kunt u gebruiken op uw website, slechte om uw service te verbeteren. Vind dus uit wat mensen over uw bedrijf zeggen en doe er uw voordeel mee.
Tip 2: Stimuleer klanten om een recensie te schrijven
Het opbouwen van een goede online reputatie gaat niet vanzelf; de meeste consumenten schrijven uit eigen beweging geen recensies. De kans is groot dat u uw klanten een klein duwtje in de goede richting moet geven. Dit kunt u op verschillende manieren doen; u kunt ze persoonlijk vragen een recensie te schrijven, maar bijvoorbeeld ook een link naar een recensieplatform op uw website plaatsen. Wees creatief en verzin een manier die het beste voor uw bedrijf werkt.
Tip 3: Bedank mensen die u beoordelen
Het bedanken van mensen die een recensie voor u schrijven spreekt eigenlijk voor zich, maar wordt vaak vergeten. Klanten waarderen het enorm als u ze bedankt voor hun moeite. Door te reageren op recensies geeft u uw bedrijf bovendien een gezicht en verkleint u de afstand tussen uw bedrijf en uw doelgroep.
Tip 4: Reageer op negatieve feedback
Bijna elk bedrijf krijgt te maken met negatieve feedback. Veel ondernemers voelen zich hierdoor aangevallen en negeren negatieve berichten. Wij adviseren om altijd te reageren op negatieve recensies. Als de klacht terecht is kunt u proberen deze op te lossen. Is de klacht onterecht, dan laat u door te reageren in ieder geval zien dat u negatieve feedback serieus neemt.
Wilt u meer informatie over het verbeteren van uw online reputatie? Neem dan contact op met online marketingbureau iClicks door te bellen naar 088 425 4257.