5 redenen waarom je website niet rankt in Google
‘Waarom is mijn website niet zichtbaar in de zoekresultaten van Google?’ is een vraag die wij regelmatig van ondernemers krijgen. Niet of slecht ranken in Google is het gevolg van een combinatie van oorzaken. In dit blogbericht bespreken we de vijf meest voorkomende redenen van het uitblijven van een goede ranking in Google.
1. Nieuw domein of domein met weinig waarde
Staat je website op een nieuw domein of heeft het domein nog weinig waarde opgebouwd? Dan zul je in de meeste gevallen niet in de topposities van Google ranken. Dit geldt zeker wanneer je gevonden wil worden op onderwerpen waarbij er veel concurrentie is. In de regel geldt: hoe ouder het domein, des te meer waarde het heeft opgebouwd en hoe eenvoudiger het is om te ranken.
2. Te weinig / zwakke content
Met content kun je aan Google laten zien dat de website de moeite waard is om getoond te worden in de zoekresultaten. Als je website te weinig relevante content bevat, is de kans klein dat je goed zal ranken. Zorg dus voor goede content en probeer met enige regelmaat nieuwe content aan de website toe te voegen, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, uitbreidingen van bestaande pagina’s of het aanmaken van nieuwe pagina’s.
3. Technische problemen
Als je website grote technische mankementen heeft, zal deze doorgaans niet gaan ranken in Google. Zoekmachines zien graag dat de website technisch goed in elkaar steekt, zodat ze hun bezoekers waardevolle en betrouwbare websites kunnen aanbieden. Veelvoorkomende technische problemen zijn fouten in de broncode, pagina’s die niet kunnen worden geïndexeerd en een gebrekkige navigatiestructuur.
4. Weinig en/of schadelijke links
Inkomende links naar je website zijn voor Google een belangrijke ranking factor. Een link van een andere website naar de website is te vergelijken met een aanbeveling. De andere website zegt in feite tegen zijn bezoekers: ‘Deze website is de moeite waard om te bezoeken’. Indien de website geen of weinig sterke inkomende links heeft, dan wordt het doorgaans lastig om te ranken in Google.
5. Google penalty
Spam en ‘overoptimalisatie’ kunnen je duur komen te staan. Wanneer je je schuldig maakt aan praktijken die ingaan tegen de regels van Google, kun je een Google penalty krijgen. Wanneer je een penalty van Google hebt gekregen, heeft dit direct impact op de ranking en duurt het een tijd om te herstellen.
Wil je goed ranken in de zoekresultaten van Google? Neem dan contact op met online marketing bureau iClicks. Wij kunnen de website op alle bovenstaande punten optimaliseren zodat je website goed gevonden zal worden via Google.