Adverteren op Instagram: ontdek de mogelijkheden!
Sinds 1 oktober is het mogelijk om op Instagram te adverteren. Instagram is een mobiele foto-applicatie en sociaal netwerk waarop gebruikers foto’s en video’s kunnen delen. Deze beelden kunnen door gebruikers digitaal met een filter bewerkt worden. Adverteren op Instagram creëert nieuwe kansen op het gebied van online marketing. Kansen en mogelijkheden die ook voor uw bedrijf zeer interessant kunnen zijn.
Populariteit van Instagram
Instagram heeft wereldwijd 400 miljoen actieve gebruikers en is daarmee één van de meest gebruikte sociale netwerken van het moment. Ook in Nederland is het platform erg populair. Tot op heden zijn er 1.8 miljoen Nederlanders aangemeld. De grootste groep gebruikers bestaat uit jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud, maar ook onder de oudere doelgroep wordt het platform steeds populairder. Daarnaast past Instagram helemaal in de hedendaagse trend en ontwikkelingen op social media, waar visuele informatie steeds meer de boventoon gaat voeren.
Voordelen van adverteren op Instagram
Instagram is in 2012 door Facebook opgekocht en sindsdien zijn beide platformen aan elkaar gekoppeld. Het maken van een Instagram advertentie doe je hierdoor ook in de Facebook Power Editor. De targeting van de doelgroep en het opstellen van de advertentie is hierdoor op beide platformen hetzelfde. Daarnaast is het geen vereiste om op Instagram een account te hebben. Het wordt alleen aanbevolen, zodat gebruikers het bedrijf op het platform zelf kunnen volgen. Het adverteren op Instagram brengt verder verschillende extra voordelen met zich mee:
- Bereik van een nieuwe en grote doelgroep
- Nieuwe manier van branding door middel van visualisaties
- Vergroting van naamsbekendheid
- Minder concurrentie, omdat de dienst nieuw is
- Minder kosten vanwege de lagere concurrentie
Type advertenties op Instagram
Op Instagram zijn er drie typen advertenties mogelijk. Dit zijn foto-advertenties (één afbeelding), carrousel-advertenties (meerdere afbeeldingen in de vorm van een slider) en video-advertenties (met een afspeelduur van maximaal 30 seconden). De keuze voor het type advertentie kunt u onder meer laten afhangen van het soort product, de doelgroep en de gewenste conversie. Bovendien kan er ook een ‘Aanzet tot actie’-knop gekozen worden om conversies te stimuleren. Denk aan knoppen zoals ‘Nu boeken’, ‘Meer informatie’, ‘Registreren’, ‘Shoppen’, ‘Nu installeren’ en ‘App gebruiken’.
Krachtige en creatieve beelden
Het visuele en creatieve aspect op Instagram zeer belangrijk. De kwaliteit van de gedeelde foto’s op Instagram ligt zeer hoog. Om op te vallen is het belangrijk om deze kwaliteit op zijn minst te evenaren. Originele, indrukwekkende en scherpe beelden trekken de meeste aandacht. Verder worden advertenties over het algemeen krachtiger als er met beelden een verhaal verteld wordt, wat bekend staat als visual storytelling. Om succesvol op Instagram te adverteren is het daarom belangrijk om hier genoeg aandacht aan te besteden.
Adverteren op Instagram iets voor uw bedrijf?
Als u al op Facebook adverteert of een account heeft, is de drempel voor adverteren op Instagram zeer laag. Er zijn bedrijven die zich er extra goed voor lenen om op Instagram aan de slag te gaan, zoals webshops die producten direct online aan de consument verkopen. Maar ook voor fysieke bedrijven kan adverteren op Instagram een zeer goede bijdrage leveren aan een succesvolle marketingstrategie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijven waarbij goede beelden juist klanten kunnen trekken, zoals kledingwinkels, interieurzaken of schoonheidssalons.
Strategisch omgaan met adverteren
Om goed te kunnen adverteren op Instagram én om het meeste uit uw budget te halen is een uitgedachte strategie en doelgroep-analyse noodzakelijk. Omdat sociale media platformen constant in beweging zijn, is het daarnaast belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Wilt u graag ook beginnen met adverteren op Instagram of heeft u interesse in meer informatie over deze dienst? Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact op met één van onze consultants op 088 425 4250.