Adverteren op LinkedIn: geschikt voor elk bedrijf?
Veel bedrijven zetten advertentiecampagnes op via Google Adwords en Facebook Ads. Minder bekend is het adverteren op LinkedIn. Dit is opvallend, aangezien LinkedIn nergens zo veel gebruikt wordt als in Nederland. Ruim 3,8 miljoen Nederlanders zitten regelmatig op LinkedIn. Ter vergelijking: in Nederland zijn er 2,6 miljoen mensen met een actief Twitteraccount.
LinkedIn is niet te vergelijken met andere social media-kanalen zoals Facebook en Instagram. Het platform is namelijk opgezet voor de zakelijke markt: vakmensen zetten LinkedIn in om te netwerken, vacatures te bekijken of om vakspecifieke berichten te lezen. Het grote voordeel van LinkedIn is dat de doelgroep een hoge betrokkenheid heeft binnen diens vakgebied. Artikelen worden in vergelijking met andere social media-platformen aanzienlijk meer gedeeld op LinkedIn.
Gemiddeld aantal shares per artikel | |||
Jaar | |||
2010 | 9 | 1 | 1 |
2011 | 42 | 4 | 16 |
2012 | 58 | 6 | 14 |
2013 | 37 | 9 | 13 |
2014 | 22 | 13 | 24 |
LinkedIn is ideaal voor de B2B-markt…
Adverteren via LinkedIn is vooral interessant voor de B2B-markt. De online advertentiemogelijkheden voor deze bedrijven zijn elders namelijk beperkt, omdat het erg lastig is om consumenten volledig uit te sluiten binnen een reclamecampagne. Binnen LinkedIn kan er echter specifiek getarget worden op bepaalde bedrijven, functies, skills en groepen. Op deze manier wordt er voornamelijk relevante traffic gecreëerd.
… maar kan ook ingezet worden om consumenten te benaderen
LinkedIn is tevens geschikt voor de consumentenmarkt. Binnen het platform is het targetten vergelijkbaar met Google Adwords en Facebook Ads. . Bedenk echter dat veel LinkedIn-gebruikers met een specifiek doel op de website zijn, en daarom minder snel op advertenties klikken. LinkedIn is voor B2C dan ook voornamelijk geschikt om naamsbekendheid te creëren voor het merk dat aangeprezen wordt.
Het opzetten van een campagne
Vooral voor de beginnende adverteerder is LinkedIn een lastig platform. Door de vele opties en details kunnen belangrijke punten snel over het hoofd gezien worden tijdens het opzetten van een campagne. Ondersteuning vanuit LinkedIn is er niet tot nauwelijks: pas bij orders vanaf € 10.000,- wordt een accountmanager toegewezen aan het advertentieaccount. Voor kleine bedrijven is het daarom aan te raden om het adverteren op LinkedIn uit te besteden aan een professional.
Het is uiteraard mogelijk om uw LindedIn-campagne aan iClicks uit te besteden. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Onze social media-afdeling helpt u graag verder. U kunt contact opnemen via 088 425 4257 of mailen naar info@iclicks.nl