Alles wat je moet weten over de European Accessibility Act van juni 2025

Je hebt het als ondernemer, websitebeheerder of specialist in online marketing de afgelopen maanden vast weleens voorbij horen komen. De European Accessibility Act (afgekort EAA). Vaak in één adem genoemd met de Web Content Accessibility Guidelines (afgekort WCAG), maar dat maakt het vaak niet direct duidelijker. Een wet waar richtlijnen aan vasthangen en waar websites iets mee moeten. In deze blog geven we helderheid over wat beide inhouden en vooral wat ondernemers, sitebeheerders en online marketing specialisten hiermee kunnen doen.
Ga direct naar
Belang van digitale toegankelijkheid
De EAA is de uitkomst van diverse onderzoeken en aanbevelingen van de Europese Commissie, met als doel het web toegankelijk te maken voor een grotere groep mensen. Het uitgangspunt was dat mensen met (visuele) beperkingen gehinderd werden in de maatschappij door het gebrek aan toegankelijkheid op het gebied van goederen en diensten. Vooral omdat tijdens de ontwikkeling niet altijd rekening wordt gehouden met deze groep.
Denk bijvoorbeeld aan belangrijke zaken als het inzien van medische dossiers, of het aanvragen van officiële documenten. Dit is al een tijdje online te doen, maar kan lastig zijn voor mensen die niet zo vaardig zijn op het internet of slecht kunnen zien. Voor overheidswebsites is daarom op 1 juli 2018 al een vergelijkbare wet in werking getreden.
Omdat we nu nog meer digitaal en online doen wordt het breder getrokken en geldt het vanaf 28 juni 2025 ook voor software voor computers, smartphones, bankdiensten en e-commerce (webshops dus!).
Wat is dan die WCAG?
Om te kunnen bepalen of een website toegankelijk is, of juist niet, heb je richtlijnen nodig. Daar komen de Web Content Accessibility Guidelines bij kijken. Dit is een hele waslijst aan standaarden, ontwikkeld door de W3C, een organisatie die zich al jaren bezighoudt met het toegankelijker maken van het web. Ook hebben er allerlei andere onderzoekers en experts aan bijgedragen. De lijst bestaat al sinds 2008 en is meerdere keren bijgewerkt. De versie die de EAA aan houdt om sites op te toetsen is de WCAG 2.1.
Vier onderwerpen en drie niveaus
De richtlijnen zijn onderverdeeld in vier onderwerpen:
- Waarneembaar; zoals de juiste tekstgrootte en kleurcontrast, maar ook ondertiteling bij video de mogelijkheid om iets op te laten lezen.
- Bedienbaar; met instructies om te navigeren door je website met bijvoorbeeld alleen je toetsenbord, het gebruik van koppen en de manier hoe linkjes weergegeven worden.
- Begrijpelijk; van ondersteuning bij het invullen van formulieren tot het gebruik van makkelijke woorden.
- Robuust; wat vooral de werking op verschillende platformen en browsers beschrijft. Het moet overal goed en nagenoeg hetzelfde werken.
Om het wat overzichtelijker te maken hebben ze ook drie niveaus per punt waar je aan kunt voldoen; A, AA en AAA. Voor de toegankelijkheidswet moeten sites straks voldoen aan de standaarden op niveau AA. Een voorbeeld is het kleurcontrast van de voorgrond, ten opzichte van de achtergrond (zoals de tekst op deze blog);
Met een witte tekst op een zwarte achtergrond zit je altijd goed, het Contrast Ratio is 21:1. Maar met een lichtblauwe achtergrond, en dus en contrast van 4.05:1, is kleine tekst niet goed genoeg leesbaar voor mensen met een visuele beperking.
Wat zijn de gevolgen van niet aan de wet en richtlijnen voldoen?
Als ondernemer met een webshop zijn er al genoeg regels en richtlijnen waar je aan moet voldoen. Met deze nieuwe wet is voor velen dan ook de vraag: ‘wat gebeurt er als ik het niet doe?’. Op wettelijk niveau is dit lastig in te schatten. Er zijn diverse organisaties in Nederland aangewezen als verantwoordelijke om de wet te handhaven. Voor webshops is dit de Autoriteit Consument & Markt en zij kunnen dus een boete uitschrijven. Hoe ze dit precies gaan doen is nog niet duidelijk.
Minder toegankelijk betekent minder potentiële klanten
De kans op een boete is misschien niet heel groot is voor de gemiddelde online ondernemer. Maar als een webshop niet voldoet aan de richtlijnen, kan potentiële klanten kosten. Het is dus een teken dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Je wil het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om de juiste informatie te vinden en een aankoop te doen. Dit geldt ook voor mensen die niet per se een visuele beperking hebben (wat er volgens het Bartiméus Fonds, ongeveer 300.000 in Nederland zijn). Als jouw site fantastisch werkt en alles duidelijker is dan bij de concurrent, kan dat het verschil maken.
Hoe weet je waar je staat en wat je kunt doen?
Om te bepalen of je site voldoet, of waar nog aandachtspunten liggen, begint het met een audit van je site. Toets je site op alle punten die onder de WCAG 2.1 vallen. Dit geldt voor alle pagina’s en zowel op mobiel als desktop.
Daarna is het aan jou of je de actiepunten door wil laten voeren en tot welke gradatie. Sommige ondernemers kiezen ervoor om bepaalde templates te optimaliseren om te voldoen, terwijl anderen vasthouden aan hun stijl, waarbij ze bewust op bepaalde onderdelen minder goed scoren. Vooral zaken als kleurstyling zijn vaak onderdeel van een gewenste uitstraling. Hierbij zou je ook met een tooltje gebruikers zelf de mogelijkheid kunnen geven om de site naar wens aan te passen, speciaal voor hun browser.
Optimaliseren is één uitdaging, geoptimaliseerd blijven een tweede
Een eenmalige scan en optimalisatietraject is natuurlijk al een hele mooie stap in de goede richting. Maar een website staat niet stil. Er komen nieuwe pagina’s of functionaliteiten bij en templates worden doorontwikkeld. Zo zien toegankelijkheidsexperts dat na 6 maanden ruim 40% van de sites al weer toegankelijkheidsproblemen heeft, en na een jaar zelfs bijna 70%. Daarom vinden we het belangrijk dat je een manier hebt om ook je site voortdurend te monitoren.
Onze getrainde developers kunnen deze WCAG Audit voor je doen, verbeterpunten doorvoeren en oplossingen voor monitoring aanbieden! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en advies.