Chatbots en algoritmes: de nieuwste social media-ontwikkelingen
Social media zijn non-stop in beweging. Bij iClicks Nederland houden we de ontwikkelingen daarom strak in de gaten. Wij hebben de belangrijkste recente veranderingen op de grootste platforms geïnventariseerd.
Snapchat
Jongeren bereiken is altijd een van de grootste uitdagingen van marketeers geweest. Snapchat heeft dit nu een stuk makkelijker gemaakt. Het is sinds kort mogelijk om te adverteren via de supersnelle berichtendienst, waardoor honderdduizenden jongeren in Nederland bereikbaar zijn geworden voor adverteerders.
Er zit momenteel nog een grote keerzijde aan adverteren op Snapchat: het is peperduur. Een campagne kost enkele tienduizenden euro’s, wat het voor het mkb nog onbereikbaar maakt. De kosten zijn al wat gezakt – het begon op € 750.000,- per campagne – dus wellicht wordt het in de toekomst interessant voor het mkb. Tot die tijd adviseren wij om te adverteren via andere sociale platforms, waar u voor een paar tientjes per maand uw doelgroep kunt bereiken.
Facebook Messenger
In een eerder blog schreven we over de nieuwe chatbot van Facebook Messenger, die binnenkort advertenties gaat sturen via de berichtendienst van Facebook. Inmiddels heeft het bedrijf ‘Messenger Platform’ gelanceerd, waarin ontwikkelaars zo’n chatbot voor hun bedrijf kunnen inrichten. Volgens Facebook zijn zo’n 10.000 bedrijven hier al mee bezig.
Door de chatbot in Facebook Messenger wordt het onder andere mogelijk om automatisch met klanten te communiceren, maar ook om potentiële klanten aan te sturen om producten te kopen. Deze vorm van adverteren is gloednieuw en voor veel bedrijven daarom nog wat spannend. Er moet namelijk vermeden worden dat het irritatie opwekt, want dat zorgt juist voor een averechts effect.
Ook Instagram heeft een grote verandering doorgevoerd. De tijdlijn is sinds kort niet meer chronologisch, maar wordt nu gebaseerd op een algoritme dat te vergelijken is met het algoritme van Facebook. Dit betekent dat mensen niet langer de nieuwste updates bovenaan hun tijdlijn zien, maar de updates waarvan Instagram denkt dat ze voor hen het interessantst zijn.
Dit maakt het voor bedrijven moeilijker om mensen op organische wijze te bereiken. Hun updates zullen sneller begraven worden tussen alle andere berichten. Juist daarom wordt het steeds aantrekkelijker om te adverteren op Instagram, want voor kleine bedragen kunt u ervoor zorgen dat uw bericht wél hoog in iemands tijdlijn komt.
Heeft u hulp nodig bij het beheren van de social media-pagina’s van uw onderneming? Neem dan contact op met iClicks Nederland via 088 425 4257 of via info@iclicks.nl.