De toekomstige wijzigingen binnen Google AdWords
Gisteren vond de jaarlijkse Google Performace Summit plaats. Tijdens deze Summit kondigde Google grote wijzigingen aan voor Google AdWords, waarbij het zich richt op ‘Mobile First’. Google verlegt de focus naar de mobiele gebruiker, die op zoek is naar een product, dienst, bedrijf of winkel in de buurt.
Lokale advertenties op Google Maps
Google Maps gaat compleet op de schop, waardoor de advertenties binnen Google Maps een andere indeling krijgen. Zo wordt het mogelijk voor bedrijven om hun bedrijfslogo op de kaart van Google Maps te tonen.
Verder wordt het mogelijk om de lokale voorraad per winkel weer te geven; hierdoor ziet de gebruiker in één oogopslag welke producten beschikbaar zijn en of het überhaupt zin heeft om de winkel te bezoeken.
Naast deze wijzigingen wordt het mogelijk om een bepaalde aanbieding extra uit te lichten. De aanbieding wordt onder de routebeschrijving vertoond en kan er hierdoor voor zorgen dat gebruikers sneller de winkel in wandelen. In het voorbeeld aan de rechterkant is een aanbieding voor lenzenvloeistof direct zichtbaar onder de routebeschrijving.
Google ziet dat eenderde van de mobiele zoekopdrachten wordt uitgevoerd in Google Maps. Daarnaast stijgt het aantal zoekopdrachten in Google Maps 50% sneller dan de normale mobiele zoekopdrachten. Vanwege deze twee punten wordt het steeds belangrijker om als bedrijf ook zichtbaar te zijn via Google Mijn Bedrijf. Meer informatie over Google Mijn Bedrijf kunt u in ons eerdere blog lezen.
Tekstadvertenties worden uitgebreid
Afgelopen februari werden de tekstadvertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten verwijderd. Google gaat de tekstadvertenties opnieuw wijzigen en zal nieuwe advertenties toevoegen: Extended Text Ads. De grootste wijziging is zichtbaar in de titel van de tekstadvertenties. Op dit moment kan een titel uit maximaal 25 tekens bestaan. Dit wordt uitgebreid naar twee titels van elk 30 tekens. Daarnaast wordt de omschrijving uitgebreid van 75 naar 80 tekens. Dit komt er zo uit te zien:
Beter meten van ‘in-store conversies’
Google onderzoekt al enige tijd hoe het bezoek aan een fysieke winkel meetbaar kan maken aan de hand van gegevens en statistieken verkregen via Google AdWords. Het bijhouden van de conversies gebeurt op basis van de zoekgeschiedenis en de GPS-locatie. Hiermee kan Google vaststellen of een gebruiker een winkel heeft bezocht. Een test van Google samen met automerk Nissan laat zien dat 6% van de gebruikers die op een advertentie klikt ook daadwerkelijk de showroom bezoekt.
Op dit moment is het meten van in-store conversies vooral gericht op grotere ondernemingen met meerdere vestigingen. Dit wordt nu uitgebreid en voor meer bedrijven beschikbaar gesteld. Of het meten van in-store conversies echter ook beschikbaar wordt voor de lokale bakker op de hoek is nog niet bekend.
Responsive display advertenties
Naast de tekstadvertenties gaan ook de beeldadvertenties veranderen. De beeldadvertenties worden dynamisch en zullen daarom per apparaat, app of website verschillen. Hierdoor zullen de beeldadvertenties er steeds meer uitzien als onderdeel van de webpagina, zoals weergegeven op de afbeelding hieronder.
Kortom: Google legt ook het komende jaar de nadruk op het uitbreiden van zijn mobiele functionaliteiten. Het is daarom belangrijk dat u zich alvast voorbereidt op deze veranderingen. Een sterke mobiele website en een goede mobiele Google AdWords-campagne dragen hieraan bij.
Bent u nog geen klant bij iClicks en wilt u toch inspelen op deze nieuwe trends? Neem dan snel contact met ons op.