Facebook gaat op de schop: wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Facebook voert binnenkort de grootste algoritme-verandering van de afgelopen jaren door. Berichten van je vrienden en familie krijgen voorrang ten opzichte van berichten van bedrijven en media. Wat betekent dat voor jouw bedrijf? Om dat goed te begrijpen, is ook van belang te begrijpen waarom Facebook deze stap zet.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:
- Facebook gaat de tijdlijn veranderen: berichten van vrienden krijgen voorrang boven berichten van bedrijven;
- Wil je als bedrijf je doelgroep goed blijven bereiken, zul je met content moeten komen waar je volger écht iets aan heeft;
- Een andere optie is om je te richten op adverteren via Facebook, om relatief goedkoop toch een groot bereik te halen.
Waarom deze stap?
Voor Facebook is het van levensbelang dat mensen de app blijven openen. Je merkt het zelf vast ook: Facebook is enorm veranderd in vergelijking met vroeger. Waar het vroeger vooral een sociaal netwerk was dat mensen verbond, is het tegenwoordig steeds meer een platform geworden waarop bedrijven hun doelgroep proberen te bereiken. Uiterst handig en effectief voor bedrijven, maar het heeft ertoe geleid dat de mensen zelf bijna geen updates meer zien van hun vrienden en familie. Geen vakantiefoto’s meer en zelfs steeds minder babyfoto’s.
Hierdoor is het aantal ‘slapende gebruikers’ sterk toegenomen; mensen die zelf alleen nog maar lezen maar zelf niks plaatsen. Facebook wil daar nu verandering in brengen door in de tijdlijn voorrang te geven aan posts van vrienden. Dit betekent automatisch dat content van bedrijven minder ruimte krijgt. Hoe moet je daar als bedrijf mee omgaan?
Content gericht op interactie
Eén ding is duidelijk: het wordt hoe dan ook moeilijker om je doelgroep te bereiken. Gebruikersinteractie wordt hierin een sleutelpunt, content waar veel mensen op reageren gaat het beter doen. Het is essentieel dat je niet meer alleen berichten aan het uitsturen bent, maar dat je dingen maakt waar je volgers écht iets aan hebben. Plaats niet alleen maar berichten over je bedrijf, maar denk ook eens aan extra uitleg rondom je product, relevant nieuws of ideeën ter inspiratie. Kortom: geef mensen een reden om de pagina te volgen.
Adverteren wordt belangrijker
De makkelijkste manier om straks nog effectief je doelgroep te bereiken is door te adverteren. Het is ondenkbaar dat Facebook zijn verdienmodel gaat inperken. Als normale tijdlijnberichten niet meer je doel bereiken, lijkt de beste optie om uit te wijken naar advertenties. Zo kun je voor een klein bedrag toch precies de mensen bereiken die je wilt, met de boodschap die je wilt.
De tijd is voorbij dat je simpelweg alleen berichten plaatst op Facebook over hoe goed je bedrijf wel niet is of hoe leuk het bedrijfsuitje was. Je moet content bieden waar de volger echt iets aan heeft. Blijf ook altijd rondkijken waar jouw doelgroep zich bevindt. Misschien is Facebook helemaal niet het juiste kanaal voor je en kun je beter uitwijken naar Instagram of LinkedIn.
Benieuwd hoe je social media het beste voor jouw bedrijf kunt inzetten? Daar denken wij graag over mee. Neem contact op via info@iclicks.nl of bel 088 425 4257.