Facebook introduceert ‘Marketplace’ in Nederland
Het online verkopen van producten is weer een stukje makkelijker geworden. Facebook heeft afgelopen week de dienst Marketplace geïntroduceerd in de Benelux: een gebruiksvriendelijke en handige nieuwe manier om spullen te verhandelen. Eind vorig jaar rolde de techgigant deze functie al uit in de VS, nu is het ook in 17 Europese landen beschikbaar.
Facebook is al langere tijd een interessant platform voor het handelen van producten, maar dit gebeurde tot nu toe vooral in afgesloten groepen zoals ‘Marktplaats zonder Regels’ of regionale ‘Vraag & Aanbod’-groepen. Met Marketplace gooit Facebook deze markt volledig open. Dit is zowel voor de Facebook-gebruiker als de ondernemer erg interessant.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:
- Facebook heeft een eigen marktplaats uitgerold.
- Voor de koper is het erg gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
- Hierdoor wordt het makkelijker om producten op Facebook te verkopen.
Minder kans op oplichting
Gebruiksvriendelijkheid is het belangrijkste aspect voor de koper, en dit hebben ze bij Facebook goed begrepen. Het Marketplace icoontje staat in de app op mobiel nu direct op de homepage en is dus makkelijk bereikbaar. De nieuwe functie is simpel in gebruik; je kunt onder meer filteren op locatie, categorie en prijs (ook gratis). Uiteraard kun je ook gericht zoeken naar producten.
Zodra je op een product klikt, zie je meer informatie (mits de verkoper dat heeft ingevuld) en kun je via Facebook Messenger direct een chatberichtje sturen. Daarnaast kun je makkelijker achterhalen wie het product aanbiedt dan bijvoorbeeld op Marktplaats of Ebay, wat de kans op oplichting een stuk kleiner maakt.
Sneller producten verkopen
De voordelen voor de koper zijn tegelijkertijd ook voordelen voor de verkoper. Hoe makkelijker Facebook het kopen van spullen maakt, hoe sneller jij je producten hebt verkocht. Daarnaast heb je er een extra locatie bij om spullen te koop te zetten, naast je eigen website en andere handelsites. Zo kun je ook een nieuw segment klanten bereiken: mensen die niet actief op zoek zijn, maar toevallig je product tegenkomen en een impulsaankoop doen.
Facebook zou Facebook niet zijn als het niet ook nieuwe advertentiemogelijkheden zou uitrollen die aan Marketplace gekoppeld zijn. Op dit moment zijn die er nog niet, maar de mogelijkheden lijken eindeloos. Vermoedelijk zal Facebook een aantal van de bovenste slots verkopen als advertentieruimte en zal er een afzonderlijke ruimte komen waarin webshops hun producten kunnen etaleren. Dit is een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden, vooral voor ondernemers die nu veel omzet halen uit sites als Marktplaats.
Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van social media? Vergeet dan niet om onze Facebookpagina te volgen en houd ons blog in de gaten!