Facebook maakt adverteren via Messenger-app mogelijk
Vanaf het tweede kwartaal in 2016 is het voor bedrijven mogelijk om te adverteren via de Facebook Messenger-app. Bedrijven die al eens eerder contact hebben gehad met klanten, kunnen zo gerichter advertenties sturen naar hun doelgroep.
De advertenties mogen alleen verstuurd worden in bestaande chats, om het spamgehalte van de advertenties te verkleinen. Een like van een klant op de Facebookpagina van het bedrijf is dus níet voldoende om de klant op deze manier te benaderen met een advertentie. Facebook adviseert bedrijven om klanten nu alvast aan te moedigen om contact te leggen via de chatfunctie; zo hebben zij later het recht om reclameboodschappen naar hun klanten te versturen.
Deze informatie is afkomstig uit een gelekt document, wat in handen is van de Amerikaanse technologie-website TechCrunch. Volgens TechCrunch heeft Facebook het plan om te adverteren via Messenger recentelijk gepresenteerd aan haar grootse adverteerders. Een officiële aankondiging moet echter nog volgen.
Direct contact via Facebook
Voor consumenten is het tegenwoordig sowieso al makkelijker om contact te leggen met een bedrijf, dankzij het vorige maand verschenen Messenger Short Links (fb.com/msg/bedrijfsnaam). Via deze functie kunnen consumenten direct een chatgesprek starten met een bedrijf, waardoor de ondernemer een vraag of klacht van een klant op een snelle en persoonlijke manier kan afhandelen. Voor bedrijven ontstaat er hierdoor tevens een opening om de klant in de toekomst te voorzien van aanbiedingen en advertenties, aangezien het benodigde Messenger-contact op deze manier al gelegd is.
Zolang de nieuwe Messenger-functie niet is uitgerold blijft het natuurlijk mogelijk om ook op de reguliere manier te adverteren op Facebook. Wilt u weten hoe u via Facebook meer potentiële klanten zou kunnen bereiken? Neem dan contact op met de social media-experts van iClicks; zij denken graag met u mee over manieren om uw doelgroep te vergroten.