Facebook Shops: een volwaardige webshop-functie binnen Facebook
Facebook is al sinds zijn beginjaren heer en meester op het gebied van ‘verbinden’. ‘Connections‘ op het gebied van vrienden, familie, producten, merken en bedrijven hebben al jaren de focus. Daarnaast innoveert het doorlopend, speelt het in op trends en komt het jaarlijks met vele updates en nieuwe features. Co-founder en CEO Mark Zuckerberg en zijn productontwikkelaars analyseren het gedrag van gebruikers en luisteren naar hun wens. Zo kwamen zij tot de ontdekking dat er behoefte is om mensen een plek te geven op het platform waarbij de ervaring en het maximale plezier van online winkelen gecombineerd wordt met het daadwerkelijk afrekenen van een product. En zo presenteerde Mark Zuckerberg vorige maand zelf via Facebook Live de lancering van Facebook Shops!
Potentiële klanten bereiken met Facebook shops
Facebook zelf noemt de lancering ‘een eerste stap binnen de visie van Facebook om online shopping op Facebook en Instagram te versimpelen’. Facebook Shops maakt het voor bedrijven mogelijk om gratis en eenvoudig een ‘webshop’ binnen het platform te creëren die toegankelijk is voor iedere bezoeker, oftewel potentiële klanten op zowel Facebook als Instagram. Zeker in deze tijd helpen zij hiermee de ondernemers en kleine bedrijven om hun producten gemakkelijk online aan te bieden. Het doel van Facebook Shops is het naadloos op elkaar aan laten sluiten van de verschillende fases binnen het online aankoopproces.
De voordelen van Facebook Shops
De lijst aan voordelen belooft veel goeds. Hieronder hebben we alle pluspunten voor je op een rijtje gezet:
- Het creëren van Facebook Shops is gratis en eenvoudig
- Je kunt zelf kiezen welke producten in de catalogus worden opgenomen
- De shop kan helemaal gepersonaliseerd worden en sluit hiermee aan op jouw eigen huisstijl
- Klanten kunnen direct afrekenen binnen Facebook of Instagram
- De drempel om tot een aankoop over te gaan wordt verlaagd, mensen hoeven niet door te klikken naar externe websites
- Ook wordt er gewerkt aan Live Shopping features en het koppelen van loyaliteitsprogramma’s
- Via verschillende chatprogramma’s van Facebook, zoals Messenger, Instagram en WhatsApp, kun je makkelijk contact houden met de klant
- Jouw Facebook Shop is zowel zichtbaar op je bedrijfsprofiel als in Stories en eventueel ook in advertenties
- Door middel van de juiste targeting binnen een advertentie matcht het algoritme van Facebook het best passende publiek bij jouw collectie/aanbod
- Retargeting (adverteren) is veel effectiever inzetbaar door in te spelen op het gedrag dat mensen vertonen binnen Shops
Vervroegde uitrol Facebook shops
De uitrol van deze interessante ontwikkeling stond eigenlijk pas verderop in het jaar op de planning. Echter, gedurende de actuele situatie rondom het coronavirus heeft Facebook opgemerkt dat het voor veel ondernemers en mkb-bedrijven lastig is om producten snel en gemakkelijk online aan te bieden. Daarom heeft Facebook de lancering naar voren geschoven. Zo hopen zij de ondernemers hierbij te kunnen helpen.
Lancering Facebook Shops in Nederland
Helaas moeten we in Nederland nog even wachten op deze nieuwe functie. Het direct afrekenen via Shops is momenteel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. Hoewel Facebook niet concreet aangeeft wanneer we hier van deze feature gebruik kunnen maken, lijkt het er op dat we niet al te lang meer hoeven te wachten. Tot die tijd moeten bezoekers vanuit een tijdlijnbericht of een advertentie nog altijd doorklikken naar de website om daar hun aankoop te doen. Maar met de juiste content en advertenties hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn!
Benieuwd wat Facebook, Facebook advertenties en Shops voor jouw bedrijf kunnen betekenen? We bespreken dit graag met je! Neem gerust contact met ons op.