Google AdWords de basis: de veiling van Google
Als u goed inspeelt op Google staat u bovenaan in de zoekresultaten van Google, wanneer een gebruiker zoekt op uw product, dienst of bedrijfsnaam. Dit kan door middel van de organische ranking, maar ook via Google AdWords. Google AdWords werkt met betaalde advertenties, welke doelgericht ingezet worden. Voordat uw gerichte advertentie vertoond wordt in de betaalde topposities van Google, gaat er vooraf een veiling van start. Hoe werkt deze veiling precies?
Wat wordt het doel van uw Google AdWords-campagne?
Zoals elke ondernemer begint u een campagne met een doelstelling, in dit geval: wat wilt u bereiken met Google AdWords? Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid vergroten, een tijdelijke aanbieding aankondigen, meer verkoop realiseren of uw concurrent aftroeven? Wanneer de doelstelling bepaald is, kunt u onderzoeken hoe uw Google AdWords-campagne zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet kan worden.
De waarde van uw website
Het is belangrijk dat u kijkt naar de onderlinge relevantie van uw bestemmingspagina (de zogeheten ‘landingspagina’), zoekwoorden en de advertentietekst die u wilt inzetten. Uw doelstelling moet terugkeren in de content die de bezoeker leest. Indien u een tijdelijke aanbieding wilt promoten omtrent bijvoorbeeld de aankomende feestdagen, dan moeten bezoekers binnenkomen op een relevante landingspagina die geheel in het teken staat van uw actie.
Deze landingspagina moet zoekwoorden (keywords) bevatten welke vervolgens worden opgenomen in uw Google AdWords-campagne. De zoekwoorden dienen tevens terug te komen in de advertentietekst die uiteindelijk in Google wordt getoond.
Voorbeeld: u bent eigenaar van een restaurant en tijdens de aankomende feestdagen wilt u een speciaal arrangement aanbieden. U zult uw huidige website dus moeten uitbreiden met een unieke pagina die het arrangement promoot en waarbij de bezoeker direct kan reserveren. Relevante zoekwoorden zijn dan bijvoorbeeld: uiteten, kerst, kerstavond, restaurant, dineren en feestdagen. De bijhorende advertentietekst in Google wordt dan:
Welke zoekwoorden kiest u?
Wilt u hoger dan uw concurrent ranken in Google AdWords? Dan is het noodzakelijk dat de onderlinge relevantie aanwezig is tussen het zoekwoord en de aangeboden content. De zoekwoorden spelen hierbij de hoofdrol; zij zijn de verbindende factor tussen de advertentietekst en de bestemmingspagina.
De zoekwoorden die u gaat inzetten worden gebundeld in één aparte Google AdWords-campagne, die zich hoofdzakelijk richt op de bestemminspagina (met bijhorende doelstelling). Tot slot komt de advertentietekst overeen met de gekozen zoekwoorden.
Wanneer wordt u getoond in Google?
Hoe komt het dat uw advertentie wel of niet getoond wordt in Google? Waarom staat u niet constant in de top drie? Bij elke zoekopdracht die wordt uitgevoerd in Google volgt eerst een veiling. Deze veiling wordt in enkele milliseconden verwerkt en bepaald vervolgens de advertentiepositie in Google.
De Google Adwords-veiling kijkt onder andere naar de volgende aspecten:
- Uw maximale CPC (de klikprijs die u maximaal wilt betalen wanneer een gebruiker klikt op uw advertentie).
- De kwaliteitsscore van een zoekwoord (op een schaal van van 1 tot 10). De kwaliteitsscore wordt samengesteld aan de hand van:
- CTR (doorklik ratio): Dit wordt berekend door het aantal klikken op uw advertentie te delen door het aantal keren dat uw advertentie is weergegeven.
- Advertentierelevantie: overeenkomsten tussen de zoekopdracht, advertentietekst, zoekwoorden, geografie en het device van de gebruiker.
- Kwaliteit van de landingspagina: relevantie van de zoekwoorden, landingspagina en advertentietekst. Ook de gebruiksvriendelijkheid en laadtijd van de landingspagina tellen mee.
Wanneer Google bovenstaande punten berekend heeft, worden de concurrenten met elkaar vergeleken. De partij met de beste kwaliteitsscore en klikprijs wint de veiling en wordt vervolgens op nummer één gezet door Google. Dit is de zogenaamde ‘Ad Rank’ van Google AdWords:
De uitdaging is dus dat uw onderlinge relevantie op orde is:
- De content van de landingspagina,
- de kwaliteit van het zoekwoord met bijhorende advertentietekst en
- de maximale klikprijs die u bereid bent te betalen.
Bij een hoge kwaliteitsscore en een toereikende maximale klikprijs is de kans groot dat u boven uw concurrent staat in de advertentiepositie van Google. Zelfs wanneer de concurrent een hoger bod (max. CPC) heeft ingezet kunt u de veiling winnen. De concurrent kan namelijk een slecht werkende landingspagina hebben of irrelevante content tonen in de advertentietekst. Dit zorgt dan voor een lagere Ad Rank-positie, waardoor de kans groter wordt dat u hoger in Google komt te staan.
De experts van iClicks
Wilt u dit vermijden en altijd goed resultaat behalen via Google AdWords? Onze experts helpen u graag met het optimaliseren van uw Google AdWords-campagne en uw website, zodat met een effectief en efficiënt budget uw doelstelling wordt behaald.