Google AdWords de basis: Display Netwerk
In ons vorige AdWords blog beschreven wij de basis van het adverteren in het zoeknetwerk van Google. Dit blog zal ingaan op het adverteren in het Display Netwerk van Google AdWords. Wat is het Display Netwerk, is het interessant voor uw bedrijf om hiermee te adverteren en hoe werkt het eigenlijk? Wij leggen u de basics uit!
Wat is het Display Netwerk?
Het Display Netwerk van Google bestaat uit een groep van meer dan twee miljoen websites, apps en video’s waarin Displayadvertenties worden weergegeven. De advertenties worden in meer dan 100 landen vertoond, aan ruim één miljard internetters. Dit zorgt voor meer dan één biljoen advertentievertoningen per maand.
Het Display Netwerk heeft een enorm bereik. Door hiervan gebruik te maken is het voor uw bedrijf mogelijk om ruim negentig procent van de internetters bereiken. Ook in Nederland kunt u op deze manier van adverteren een groot publiek aanspreken.
Om deze reden is dit een zeer geschikte manier van adverteren, bijvoorbeeld om de naamsbekendheid van uw bedrijf op effectieve wijze te vergroten. Door de verschillende targetingmethodes binnen de Displaycampagne goed af te stellen op uw doelgroep, kunt u uw boodschap op grote schaal overbrengen aan een relevant publiek.
Binnen het Display Netwerk wordt gebruik gemaakt van een drietal verschillende advertentietypen. De verschillende advertentietypen zijn:
- Tekstadvertenties: Het advertentietype dat alleen bestaat uit tekst.
- Beeldadvertenties: Het advertentietype waarin foto’s, illustraties en tekst kunnen worden opgenomen.
- Videoadvertenties: Hiermee kunt u door middel van video’s informatie overbrengen op uw potentiële klanten. Denk hierbij aan advertentievideo’s op YouTube. Wilt u meer weten over het adverteren op YouTube? Klik dan hier!
Hoe werkt het Display Netwerk?
Voordat u begint met adverteren binnen het Display Netwerk van Google, is het belangrijk dat u uw doelstellingen helder heeft. Wat wilt u bereiken met deze advertentiecampagne? Indien uw doel het vergroten van uw naamsbekendheid is, ook wel ‘branding’ genoemd, dan is het Display Netwerk hiervoor een uitkomst. Een ander doel kan zijn om de bezoeker aan te zetten tot het kopen van een product op uw website of webshop. Hierbij speelt het realiseren van meer conversies dus een grotere rol, in plaats van de focus te leggen op ‘brand-awareness’.
Een voorbeeld van een Displaycampagne dat zich meer richt op het verhogen van het aantal conversies is een remarketing campagne. Wilt u hier mee over lezen, klik dan hier!
Wanneer het doel van de campagne duidelijk is, kan bepaald worden wat de gewenste doelgroep is en hoe u deze het beste bereikt. Stel dat u een nieuw bedrijf start dat kleding verkoopt voor heren van middelbare leeftijd, en u wilt graag uw naamsbekendheid vergroten binnen deze doelgroep. U kunt de campagne dan zo instellen dat de Displayadvertenties alleen worden weergeven aan mannen in de leeftijdscategorie 45 tot 64 jaar, woonachtig in Nederland.
Vervolgens wordt bepaald met welke overige targetingmethodes uw doelgroep wordt benaderd.
Een aantal voorbeelden van targetingmethodes zijn:
- Zelfgekozen plaatsingen: hierbij bepaalt u zelf op welke websites uw advertenties worden weergeven. U kunt Google ook zelf laten kiezen waar de Displayadvertenties worden weergegeven. De plaatsingen zijn dan geselecteerd op basis van andere targetingmethodes.
- Displayzoekwoorden: hierbij zijn relevante zoekwoorden toegevoegd aan de campagne. Op basis van inhoud die de verschillende websites binnen het Display Netwerk bevatten, bepaald Google waar de Displayadvertenties worden weergegeven. Als je het woord ‘kleding’ toevoegt, zullen de advertenties weergegeven worden op websites waarbij de content is gebaseerd op kleding.
- Interesse: Dit houdt in dat u de gebruikers bereikt op basis van hun zoekgedrag op internet. Deze interesses kunnen uiteenlopen van mode tot auto-onderdelen.
Het is belangrijk dat de informatie op uw website of webshop relevant is en dat de boodschap in uw Displayadvertentie helder is, maar ook goed aansluit op het publiek dat u probeert aan te spreken.
Voordelen van Displayadvertenties
Een aantal voordelen van het adverteren in het Display Netwerk zijn:
- Groot bereik: Doordat het Display Netwerk van Google zeer uitgebreid is, kunt u ruim negentig procent van de internetters bereiken.
- Op maat: bepaal zelf uw doelgroep, boodschap en de wijze waarop u uw publiek bereikt.
- Flexibel: bepaal zelf op welk tijdstip, op welke locatie en hoe vaak de advertenties per bezoeker worden weergegeven.
Bronnen:
https://support.google.com