Google AdWords verder als Google Ads
Na 18 jaar zet Google een streep door het merk AdWords als gevolg van de vele veranderingen in het consumentengedrag. De consumentenbetrokkenheid is gegroeid en is steeds complexer geworden. Zo is het gebruik van smartphones volledig geïntegreerd in ons dagelijks leven. Daardoor switchen mensen snel tussen het zoeken naar producten en diensten, het kijken van video’s op YouTube en het spelen van spelletjes. Google Ads speelt hierop in door het voor adverteerders van alle formaten eenvoudiger te maken om waardevolle en betrouwbare advertenties voor consumenten te publiceren, geschikt voor verschillende apparaten en schermen.
Waarom van Google AdWords naar Google Ads?
Voorheen konden marketeers met behulp van AdWords in contact komen met mensen in de Google-zoekmachine. Tegenwoordig kan iedere stap van de customer journey in beeld worden gebracht. Daarom moeten adverteerders gemakkelijker en op het juiste moment met hun doelgroep in contact kunnen komen. Dat is dan ook de aanleiding dat Google Ads is gelanceerd.
Nieuwe campagnetypes
In Google Ads komen er, hoofdzakelijk voor kleine bedrijven, nieuwe campagnetypes beschikbaar die het makkelijker maken om te starten met online adverteren. Met behulp van machine learning technology kunnen kleine bedrijven in de basis eenvoudiger resultaat behalen zonder heel grote inspanningen, zoals het genereren van websitebezoekers, telefoontjes en leads. Op 10 juli 2018 introduceert Google meer nieuwe campagnetypes. Wij houden de ontwikkelingen uiteraard nauwlettend in de gaten.
Google AdWords/Ads is niet de enige merkwijziging. Zo gaan DoubleClick en Google Analytics 360 Suite onder de naam ‘Google Marketing Platform’ verder. Tevens gaan DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange verder als ‘Google Ad Manager’. Voor de rest zijn er geen veranderingen.
Bronnen:
https://www.blog.google/outreach-initiatives/small-business/google-ads-helping-businesses/
https://www.blog.google/technology/ads/new-advertising-brands/