Google Analytics: een goudmijn aan informatie
Het optimaliseren van websites doen wij bij iClicks maar met één reden: zodat u er meer aan verdient. Maar hoe meet u eigenlijk hoe goed een website presteert? Dat gebeurt via Google Analytics, waarin talloze statistieken worden bijgehouden.
Dit grote bos met cijfers en grafieken schrikt veel mensen af, terwijl het juist een goudmijn aan waardevolle informatie is. Om iets met die informatie te kunnen, is het essentieel dat u goed begrijpt waar de cijfers voor staan en welke statistieken het belangrijkst zijn.
Bouncepercentage
Het bouncepercentage is het percentage van mensen dat op uw website komt en deze zonder verdere actie te ondernemen weer verlaat. Het verkeer ‘stuitert’ als het ware van de pagina af. Dit blijkt in de praktijk relatief veel te gebeuren. Gemiddeld zit een bouncepercentage rond de 50% van de bezoekers. Heeft u een hoog bouncepercentage van zo’n 70%? Dit betekent vaak dat mensen die op uw website komen niet gekregen hebben wat ze verwacht hadden toen ze op de link naar uw site drukten.
Pagina’s en sessieduur
Het is natuurlijk hartstikke leuk om veel bezoekers te krijgen, maar als deze bezoekers direct weer weg zijn, heeft u er uiteindelijk niets aan. Om erachter te komen hoeveel dat gebeurt, kunt u behalve het bouncepercentage ook kijken naar het aantal pagina’s per sessie en de gemiddelde sessieduur. De eerste statistiek laat zien hoeveel pagina’s gemiddeld bezocht worden per sessie (van het binnenkomen op de site tot het verlaten ervan) en de gemiddelde sessieduur meet hoe lang een bezoeker op uw website blijft.
Bron
Erg interessant is tevens om te weten hoe mensen op uw website belanden. Dat ziet u in de bron/medium statistieken. Hierin wordt elke manier om op de website te belanden onderverdeeld, met daarbij ook weer alle eerder genoemde statistieken. U ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen via Google of via Facebook binnenkomen, en hoe zij zich vervolgens gedragen. Zo kunt u erachter komen welk verkeer het meest waardevol is en op welk platform u zich dus het beste kunt focussen.
Bestemmingspagina
De bestemmingspagina is de pagina op uw website waarop een bezoeker in eerste instantie binnenkomt. In Google Analytics kunt u met deze statistiek zien via welke pagina’s mensen wel of juist niet uw website betreden. Deze informatie kan waardevol zijn als mensen bijvoorbeeld via een andere pagina binnenkomen dan u graag zou willen. Dan zijn er enkele optimalisaties nodig om de mensen alsnog naar de goede pagina te sturen.
Technologie: mobiel of desktop?
Tegenwoordig worden websites steeds meer vanaf smartphones en tablets bekeken. In Google Analytics kunt u niet alleen zien hoeveel mensen uw site vanaf een desktop of mobiel zien, maar ook de belangrijke bijbehorende statistieken. Dit levert vaak interessante informatie op. Is uw bouncepercentage bijvoorbeeld op mobiel een stuk hoger dan op desktop? Dan wordt uw website waarschijnlijk op mobiel niet goed weergegeven en ligt daar dus een groot winstpunt.
Conversies
Uiteindelijk draait het allemaal om conversies; de daadwerkelijke verdienpunten op uw website. Per site kan verschillen wat precies als een conversie gezien wordt. In een webshop is het vrij duidelijk: het aantal verkopen. Bij een tandarts is het daarentegen interessant om te weten hoeveel mensen contact opnemen. Daarom kunt u in Google Analytics allerlei verschillende ‘conversiedoelen’ instellen, waarop vervolgens gemeten wordt hoe vaak die voltooid worden. Zodra deze zijn ingesteld is het mogelijk om bijvoorbeeld het aantal klikken op een specifieke knop op uw site te meten. Ook kunt u bijhouden hoeveel mensen een bepaalde pagina bezoeken of contact opnemen.
Bij iClicks houden wij deze statistieken voortdurend voor u in de gaten, zodat we uw website kunnen blijven verbeteren. Ook uw online marketing uitbesteden? Neem dan contact met ons op.