Google is begonnen met blokkeren third party cookies in Chrome

Hoewel Google het in 2021 voor het eerst noemde, kondigde ze in oktober 2023 aan dat ze begin 2024 toch écht zouden starten met het uitfaseren van third party cookies voor Google Chrome. Op 4 januari voegden ze daad bij woord en zijn ze gestart met het blokkeren van third party cookies voor 1% van hun gebruikers. Dat klinkt niet direct heel indrukwekkend, maar volgens de laatste cijfers heeft Google Chrome meer dan 3 miljard gebruikers! Wat deze wijziging betekent en hoe het verder gaat lees je in deze blog.

TL;DR

  • Sinds 4 januari worden bij 1% van de Google Chrome gebruikers third party cookies geblokkeerd.
  • Apple was hier voor Safari al eerder mee gestart.
  • Het is de bedoeling om dit vanaf Q3 2024 voor alle Chrome gebruikers te blokkeren.
  • Server-side tagging is een oplossing voor websites en webshops om toch alle data te blijven verzamelen.

Wat is de impact van deze wijziging?

Simpel gezegd betekent deze wijziging dat Google voor iets meer dan 30 miljoen Chrome gebruikers standaard tracking scripts op websites blokkeert. Het surfgedrag van deze gebruikers is alleen nog te meten door configuraties die gebruik maken van first party cookies. De meeste websites en shops hebben nog een configuratie met third party cookies en verzamelen dus van deze gebruikers geen gegevens meer.

De kans is klein dat een groot deel van de Nederlanders in deze eerste groep zit, daar worden ook geen gegevens over gedeeld. Maar het kan dus wel zijn dat je nu al van een bepaalde groep bezoekers geen gegevens meer verzamelt. Dit kan waardevolle data zijn die je nu misloopt, tenzij je al gebruik maakt van server-side tagging.

Google volgt Apple

Het is groot nieuws dat Google hier nu mee is gestart, vanwege de enorme hoeveelheid gebruikers die ze hebben. Apple heeft deze stap echter al eerder gezet voor hun browser, Safari. Daar blokkeren ze al een aantal jaar third party cookies als standaard-instelling. Dit noemen ze Intelligent Tracking Prevention (ITP). Ergens is het logisch dat Google deze wijziging uit heeft gesteld. Zelf zijn ze een van de grootste partijen die profiteren van third party cookies. Google Ads, misschien wel hun belangrijkste bron van inkomsten, kan goed presteren door de data die ze tot nu toe verzamelden via third party cookies. Of eigenlijk deden bedrijven dit voor hen. Deze stap is dus vooral opgezet onder druk van privacyrichtlijnen én omdat er inmiddels goede oplossingen zijn om hier omheen te werken, zoals server-side tagging.

Optie van safari om tracking via third party cookies te blokkeren.

Een manier waarop Safari gebruikers de keuze geeft om tracking te blokkeren. Bron: Safari Privacy Overview

Wat zijn de volgende stappen in dit project?

Google geeft zelf aan een testperiode aan te houden van ongeveer 7 tot 8 maanden voor deze 1% van de gebruikers. Het doel is om uiteindelijk deze wijziging wel door te voeren naar 100% van de Chrome gebruikers, waar ze vanaf Q3 mee willen starten, zie ook onderstaande afbeelding van hun officiële documentatie. Naast dat ze eerst gegevens willen verzamelen over de effecten van deze testfase, loopt er ook nog onderzoek over een vermeende monopolypositie vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft blijkbaar invloed op de tijdlijn van het opschalen naar een volledige blokkade van third party cookies.

Tijdlijn uitfaseren third party cookies in Chrome
Tijdlijn vanuit Google over het uitfaseren van third party cookies. Bron: developers.google.com

Mogelijke acties als website- of webshophouder

Websites die nu nog gebruik maken van een configuratie die volledig leunt op third party cookies om data te verzamelen, zullen naar oplossingen moeten kijken om deze data toch te blijven verzamelen. Het is immers van groot belang voor de prestaties van je marketingcampagnes. Dit geldt voor Google Ads, Facebook, Microsoft Ads, Tiktok Advertising en eventuele andere marketingcampagnes die gebruik maken van websitegegevens. Je wil nu eenmaal weten of iedere euro die je uitgeeft ook wat oplevert en hoe dat nog meer kan opleveren.

Een van de oplossingen is het overstappen op server-side tagging, waarbij je deze gegevens gaat verzamelen via first party cookies. Wij hebben ons gespecialiseerd in het opstellen van deze methode. Dus als je daar meer over wil weten, neem dan contact met ons op!

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..