Google D-Day: een maand later
Op 26 februari 2015 kondigde Google zijn mobielvriendelijke update aan, ook wel Google D-day of ‘Mobilegeddon’ genoemd. Deze update heeft tot doel mobielvriendelijke websites hoger te laten ranken in de zoekresultaten op mobiele apparaten dan websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Op 21 april 2015 werd de update uitgerold. Wat zijn nu, ruim een maand na het volledig uitrollen van de update, de zichtbare effecten? Deed Google D-Day haar naam eer aan?
Label mobielvriendelijk
De update van Google is bedoeld om mobielvriendelijke websites te belonen. Als mobiele bezoeker van een website is het zeer vervelend als de tekst of de links op de site veel te klein zijn. Een mobielvriendelijke test van Google laat zien of websites mobielvriendelijk zijn of niet. Websites die wel geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten krijgen het label ‘mobielvriendelijk’. Een pagina komt in aanmerking voor dit label als het voldoet aan de volgende criteria:
- Er wordt alleen software gebruikt die algemeen toegankelijk is op mobiele apparaten.
- Er wordt geen tekst gebruikt die onleesbaar is zonder te zoomen.
- De inhoud wordt geschaald op basis van schermgrootte, zodat gebruikers niet horizontaal hoeven te schuiven of te zoomen.
- Links staan niet te dicht op elkaar waardoor er gemakkelijk op de juiste link kan worden geklikt.
Toename mobielvriendelijke websites
Zineb Ait Bahajji van Google zei kort na het bekend maken van de update dat de mobielvriendelijke update meer sites zou beïnvloeden dan eerdere updates. Mede dankzij deze uitspraak stond de SEO wereld op zijn kop. Veel webbouwers hebben vervolgens in de aanloop naar Google D-Day hun website mobielvriendelijk gemaakt. In de twee maanden tussen de aankondiging en de uitvoering van Google’s update is het aantal mobielvriendelijke websites met 4,7% gestegen.
Effecten mobielvriendelijke update
Nu er ruim een maand is verstreken kan de balans worden opgemaakt. De meeste deskundigen gaven in de dagen na D-Day aan dat het resultaat gering was. Een blik op de langere termijn leert ons echter dat de gevolgen groter zijn dan werd gezegd.
Bijna de helft van de websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik is gedaald in de ranking. Daar staat tegenover dat meer dan 30% van de mobielvriendelijke websites gestegen is in de mobiele zoekresultaten. Deze resultaten laten zien dat er na de update veel voordeel te halen valt uit het mobielvriendelijk maken van uw website.
Maar hoe zit het dan met de niet-mobielvriendelijke websites die gestegen zijn en de mobielvriendelijke websites die zijn gedaald? Hoewel deze update van Google zich bezig hield met mobielvriendelijkheid, blijft de kwaliteit van de content op een website ook een factor van belang. Zolang u geen kwalitatieve content op uw website plaatst, zal uw site ondanks een eventueel mobielvriendelijk design niet hoog ranken.
De resultaten van de mobielvriendelijke update van Google laten zien dat u eigenlijk niet meer zonder een mobiele website kunt. Niet alleen is dit belangrijk voor uw ranking in de zoekresultaten van Google, maar ook voor uw klanten. Steeds meer internetverkeer vindt plaats via een mobiel apparaat en als uw website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, dan is de kans groot dat u klanten mis loopt.
Sinds de groei van het mobiele internetverkeer is online marketing bureau iClicks bezig met het optimaliseren van mobiele websites. Door uw website door ons mobiel te laten maken weet u zeker dat u uw klanten altijd een goede gebruikerservaring geeft op uw website. Wilt u ook een mobiele website? Bel dan met 088 425 4257. Wij helpen u graag verder.