Google Mijn Bedrijf update: URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding in Google
Sinds enkele dagen is het mogelijk URL’s toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Zo kun je bijvoorbeeld een link toevoegen die leidt naar een pagina op je website waar bezoekers een afspraak kunnen maken of reserveringen kunnen doen.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:
- Je kunt in Google Mijn Bedrijf nu URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding.
- Voeg bijvoorbeeld een link toe naar een pagina waarop bezoekers een afspraak kunnen makenof reservering kunnen doen.
- Na het doorvoeren van een URL wordt de link direct getoond bij je bedrijfsvermelding in Google.
In je Google Mijn Bedrijf-account heb je sinds afgelopen week de mogelijkheid één of meerdere URL’s toe te voegen. Nadat je een URL hebt toegevoegd, wordt deze direct weergegeven bij je bedrijfsvermelding.
Bedrijfsvermelding met een link naar de pagina waar een afspraak gemaakt kan worden. De link wordt zowel bij mobiele weergave (links) als op desktop (rechts) weergegeven.
Google heeft het helpdocument URL’s van lokale bedrijven gewijd aan de update. In het document staat onder meer dat bedrijfsvermeldingen links kunnen bevatten [..] naar specifieke acties, zoals online bestellingen of reserveringen. Deze links maken het voor klanten gemakkelijker actie te ondernemen vanaf Google Zoeken of Maps.
URL(’s) toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding
Een URL kun je invullen in het Google Mijn Bedrijf-dashboard door te navigeren naar Informatie. Afhankelijk van het type bedrijf, kun je één of meerdere URL(’s) toevoegen aan je bedrijfsvermelding.
Om gebruik te maken van de nieuwe functie hoef je niet te beschikken over een online boekingsmodule; je kunt ook gewoon de URL van je contactpagina invullen.
Automatische links naar boekingsservices
In sommige gevallen worden er automatisch links toegevoegd aan bedrijfsvermeldingen. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij vermeldingen van restaurants, waar links bij worden weergegeven naar websites als Iens of Foodora. Deze links verschillen van de links die je met deze Google Mijn Bedrijf update kunt toevoegen aan je account.
Automatisch gegenereerde links kun je niet zelf toevoegen, bewerken of verwijderen in je Google Mijn Bedrijf-account. Als je zo’n link wilt verwijderen of aanpassen, zal je direct contact op moeten nemen met de betreffende website waarnaar de link verwijst.
Voorbeeld van URL’s naar externe websites die automatisch worden toegevoegd aan bedrijfsvermeldingen.
Meten hoeveel bezoekers converteren via je Google Mijn Bedrijf-vermelding
Als je nieuwsgierig bent naar het aantal mensen dat via je Google Mijn Bedrijf-vermelding op de ingevulde URL komt, dan kun je een campagne URL aanmaken met de Campaign URL Builder. Door een campagne URL aan te maken, kun je in Google Analytics inzien hoeveel mensen via je bedrijfsvermelding hebben doorgeklikt naar de URL en uiteindelijk hebben geconverteerd.
Een Campagne URL maken
- Website: de URL van je website
- Source: de bron van het verkeer, bijvoorbeeld lokaal
- Medium: het medium, bijvoorbeeld organisch
- Campaign: de naam voor de campagne, bijvoorbeeld gmb-afspraken
Zo genereer je een unieke campagne URL die je kunt invullen in je Google Mijn Bedrijf-account.
In Google Analytics kun je vervolgens bij Acquisitie > Campagnes de data inzien.
Door deze data in Google Analytics in kaart te brengen, krijg je een beter beeld van het aantal bezoekers die binnenkomen via je Google Mijn Bedrijf-vermelding en of ze converteren.
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.