Kijk je alvast mee? Dé eerste 7 online marketing trends voor 2020!
Met de heerlijke feestdagen nog in het verschiet, blikken we alvast vooruit op het nieuwe jaar. Want voor je het weet luiden we met oliebollen, champagne & vuurwerk 2020 alweer in. En we weten allemaal dat de online marketing niet stilstaat. We gingen daarom voor je op zoek naar dé trends voor 2020. Lees je mee?
Druk met de kerstvoorbereidingen en geen tijd om te lezen? Ontdek de highlights:
- Chatbots gaan steeds belangrijker worden: het vergroot de klanttevredenheid & werkt tijdbesparend.
- Ook social messaging apps gaan voor bedrijven een belangrijke rol spelen in het nieuwe jaar.
- Om mobile-first indexering kun je niet meer heen: je website moet gewoon mobielvriendelijk zijn
- E-mailmarketing blijft ook in 2020 groeien door de enorme opkomst van marketing automation.
- Gepersonaliseerde content is key in 2020.
- Influencer marketing blijft hot. Steeds meer bedrijven gaan samenwerkingen opzoeken.
- Het gebruik van voice search gaat toenemen.
Let’s talk with chatbots
Steeds vaker kom je op websites de vriendelijke venstertjes tegen met de vraag of je ergens mee geholpen kan worden. Heel goed, want in 2020 wordt dit alleen nog maar belangrijker. Een chatbot is een effectieve software die in contact treedt met je websitebezoekers en klanten. Op een natuurlijke wijze beantwoordt een chatbot de vragen in real time. Met de inzet van een chatbot zorg je ervoor dat jouw bezoekers 24/7 bij je terecht kunnen voor vragen of meer informatie. Dit vergroot de klanttevredenheid en werkt daarnaast tijdbesparend. Er zullen minder belletjes binnenkomen en ook zal de mailbox minder snel volstromen. Dat noemen we nou een win-winsituatie.
Social messaging apps voor organisaties
Naast chatbots gaan social messaging apps ook een belangrijke rol spelen in het nieuwe jaar. Steeds meer bedrijven zullen deze middelen gaan inzetten om snel en direct te kunnen communiceren met prospects en klanten. Ook bieden deze apps de mogelijkheid voor gepersonaliseerde marketing, zoals relaties leggen, klanten informeren over het bestelproces, ondersteuning bieden of verkoop stimuleren.
Mobile-first indexering
Dat mobiel het vandaag de dag wint van de traditionele computer kijk je vast niet vreemd van op. Maar heb je er ooit wel eens bij stilgestaan dat dit ook gevolgen heeft voor de indexering? Door de mobile-first trend is de mobile-first indexering ontstaan. Zo beslist Google dus ook of je website op een mobiel apparaat goed wordt weergegeven. Wanneer je website bijvoorbeeld niet responsive is of heel langzaam laadt, heeft dit een negatieve invloed op de ranking. Test hoe jouw website scoort op mobiel.
E-mailmarketing & marketing automation
Net als in 2019 blijft ook in 2020 e-mailmarketing groeien. Dit heeft voornamelijk te maken met de enorme opkomst van marketing automation. Je kent het wel. Een happy birthday mail op je verjaardag of een mail met een kortingscode voor de producten die je nog in je winkelmandje hebt liggen. Door een slimme koppeling van website, content & acties kun je klanten (alsnog) aanzetten tot het doen van een aankoop.
Content met een persoonlijke touch
Gepersonaliseerde content is waar het allemaal om gaat draaien in 2020. We zijn het zat om elke dag weer advertenties tegen te komen waar we helemaal geen interesse in hebben. Personalisatie is dan ook werkelijk dé toekomst voor online marketing. Want zeg nou eerlijk, die persoonlijke en intieme touch willen we toch allemaal?
Influencers zijn hot
Influencer marketing: we kunnen er niet meer omheen. Je herkent het vast wel, de zoektocht naar een perfect artikel en ineens zie je dat jouw ‘held’ het product gebruikt en aanbeveelt. Ja, dan ben je toch direct om! Bij influencers kun je denken aan beroemdheden, bekende bloggers of Instagramsterren. Via hun social media platforms brengen ze hun mening over jouw product of organisatie naar buiten. In 2020 zullen naar verwachting organisaties deze samenwerkingen nog meer gaan opzoeken. Ook wordt de vraag naar relevante micro-influencers steeds groter. Deze groep influencers heeft minder volgers dan de ‘echte grote jongens’, maar creëren wel een hogere engagement rate.
Voice search
We brachten je al eerder op de hoogte van deze nieuwe ontwikkeling: voice search. In het nieuwe jaar is de verwachting dat steeds meer consumenten hier gebruik van gaan maken. Je kunt met behulp van voice search handsfree functies zoeken, tekstberichten dicteren of teksten lezen. Handig!
Op naar 2020!
Natuurlijk staat ons in 2020 vast en zeker nog veel meer te wachten, maar dit zijn wel dé belangrijkste zaken als je het ons vraagt. Ben jij klaar voor het nieuwe jaar? We helpen je graag aan online successen! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden eens te bespreken.