Nieuw Google label voor advertenties
Is het jou ook al opgevallen? In de afgelopen weken zien steeds meer gebruikers het nieuwe advertentie label bij hun Google zoekadvertenties. In plaats van een groene achtergrond heeft het nieuwe advertentie-label een witte achtergrond met groene omlijning gekregen.
Waarom verandert Google het advertentie-label?
Google is continu bezig met het verbeteren van de ‘look en feel’ van de zoekresultaten pagina. Het advertentie-label heeft in de afgelopen jaren al vele verschillende vormen en kleuren gehad. Voorheen waren de advertenties te zien met een gele achtergrond. De keuze voor een witte achtergrond is vooral gericht op het stroomlijnen van de kleuren, het verbeteren van de leesbaarheid en voor het verbeteren van de mobiele gebruikerservaring.
Uit onderzoek is gebleken dat de kleurverandering geen effect heeft op het doorklikratio van de advertenties. Daarnaast blijft het onderscheid tussen de advertenties en de organische zoekresultaten nog steeds zichtbaar. Google heeft vanaf begin dit jaar veel getest met de kleuren van het advertentie-label. Ook andere kleuren als oranje, zwart en wit zijn gespot.
Op 22 februari heeft google bevestigd dat het logo verandert van een groene achtergrond naar een witte achtergrond met een groene omlijning.
Wanneer is het nieuwe advertentie-label bij iedereen te zien?
Het nieuwe advertentie-label is voor het eerst gezien op 24 januari 2017 in het Verenigd Koninkrijk en wordt nu ook in Nederland steeds meer gespot. Google heeft bevestigd dat dit nieuwe label wereldwijd uitgerold gaat worden.
De overgang naar het nieuwe label kan enkele dagen duren, dus het kan zijn dat je nog steeds de oude labels ziet met de groene achtergrond.