Nieuwe uitbreiding Google AdWords tekstadvertentie
Sinds begin 2017 is het mogelijk om binnen AdWords advertenties gebruik te maken van Extented Text Ads, ofwel ETA’s. De ETA stelt de adverteerder in staat om twee titels te gebruiken van elk 30 karakters, met daarbij een beschrijvende tekst van 80 karakters lang. Een flinke uitbreiding ten opzichte van de traditionele tekstadvertenties waarbij er slechts één titel mogelijk was van 25 karakters lang met twee losse beschrijvingsregels van ieder maximaal 35 karakters lang.
De uitbreiding blijkt echter niet groot genoeg te zijn voor Google. Internet berichten van eind april dit jaar spreken over een nieuwe aanvullende beschrijving binnen de tekstadvertenties: de zogenoemde ‘Additional Description’. Op dit moment lijkt het om een test te gaan van Google binnen een select aantal Google AdWords accounts in Amerika en Europa.
In deze blog gaan wij verder in op de mogelijkheden van deze aanvullende beschrijving voor uw AdWords campagne en wat de extra beschrijving mogelijk betekent voor betaalde zoekresultaten in het zoeknetwerk van Google.
Wat houdt de aanvulling in en wat verwachten wij hiervan?
Zoals hierboven beschreven staat, is het op dit moment de standaard om binnen de huidige advertentieteksten gebruik te maken van 80 karakters. Binnen deze beperkte kaders van de advertentietekst is het de uitdaging om uw dienst of product op de landingspagina zo goed en krachtig mogelijk naar voren te laten komen. Zo wordt geprobeerd de relevantie van de tekst en daarmee de doorklikratio (CTR) te verhogen, met net wat meer karakters dan de oorspronkelijke tekstadvertenties van maximaal 70 karakters.
Mocht de bèta verder (en in Nederland) uitgerold worden, dan is het met deze aanvulling van de ETA’s mogelijk om nog eens 80 karakters toe te voegen aan de advertentieteksten. In totaal kunnen er dan 160 karakters gebruikt worden in de advertentietekst. Doordat de advertentietekst qua formaat zal groeien, is het mogelijk om meer relevante informatie te tonen aan de bezoeker. Wij verwachten dat hierdoor de CTR verder zal stijgen en daarmee het aantal relevante bezoekers zal toenemen. Daarnaast zullen de betaalde zoekresultaten door het grotere formaat een nóg prominentere plek innemen bovenaan de zoekresultaten van Google.
In onderstaande afbeelding is een Google tekstadvertentie te zien met beschrijvingsregels te zoals deze momenteel vertoond worden binnen het zoeknetwerk van Google. De aanvullende beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters is rood omrand.
Het is niet gegarandeerd dat de aanvullende beschrijving te allen tijde weergegeven zal worden. Google kan ervoor kiezen dit te rouleren. Hierdoor kan het voorkomen dat het ene moment de tekst wel wordt vertoond, maar het andere moment niet. Er zijn verschillende factoren die dit kunnen bepalen, zoals de relevantie van de advertentietekst en de positie waarop de advertentie wordt vertoond binnen het zoeknetwerk van Google.
Indien de aanvullende beschrijving van de advertentietekst getoond wordt, dan zal deze onder de eerste beschrijvingsregel getoond worden.
Wanneer is de aanvullende beschrijving te gebruiken?
Er is op dit moment nog weinig bekend over wanneer de test is afgelopen en eventuele resultaten van de aanvullende. In een reactie heeft een woordvoerder van Google laten weten dat de zoekgigant ‘constant nieuwe producten en features aan het testen is om de ervaring van de adverteerder en de gebruiker te verbeteren’. Wanneer en of deze aanvulling van de tekstadvertenties naar Nederland komt is dus ook nog niet bekend. Zodra hier meer informatie over bekend is, leest u hierover een nieuw blog.