OK Google, is mijn website ready voor voice search?
Terwijl je heerlijk op de bank ligt opdracht geven om de televisie aan te zetten, de lampen te dimmen en een toffe serie te vinden. En nee, niet aan je partner… Het klinkt als een sprookje, maar het tegendeel is waar. Met voice search ontstaat er een nieuw tijdperk. Google geeft je sneller dan ooit antwoorden op al je vragen! Maar wat betekent deze ontwikkeling voor je SEO-strategie? In ons blog lees je het.
Geen tijd om te lezen? We zetten de belangrijkste informatie voor je op een rijtje:
- Voice search is een nieuwe ontwikkeling waarbij gebruikers zoekresultaten ontvangen door gesproken zoekopdrachten.
- Naar verwachting zal in 2020 de helft van alle zoekopdrachten uit voice search komen.
- Voice search en text search verschillen veel van elkaar: meer gebruik van vraagwoorden, longtail zoekwoorden en lokale zoekopdrachten met een duidelijke intentie.
- Google vermindert de stappen om te vinden waar je naar op zoek bent: bij voice search krijg je vaak één antwoord.
- Vindbaar zijn voor voice search? Stel je SEO-strategie bij. Wat is belangrijk? Verwerk langere zoekopdrachten, beantwoord vragen, sluit aan op de intentie van bezoekers, optimaliseer voor lokale vindbaarheid en maak gebruik van featured en rich snippets.
Wat is voice search?
Voice search maakt het mogelijk om door middel van een gesproken zoekopdracht antwoord te krijgen op je vragen of om taken uit te laten voeren. Je gebruikt hierbij dus je stem in plaats van een toetsenbord of touchscreen. Dit kan rechtstreeks in een zoekmachine, maar ook met zogeheten persoonlijke assistenten. Denk hierbij aan Google Assistant, Siri van Apple, Alexa van Amazon en sinds enkele maanden ook in Nederland verkrijgbaar: Google Home.
Waarom moet ik optimaliseren voor voice search?
Het aantal mensen dat gebruikmaakt van voice search neemt snel toe. In 2016 maakte al zo’n 71% van de Amerikanen in de leeftijdscategorie van 18 tot 29 jaar gebruik van een persoonlijke assistent. Google speelde hier slim op in en lanceerde een nieuw voice search-platform genaamd Google Home, waar we nu in Nederland dus ook van mogen genieten. Naar verwachting zal in 2020 de helft van alle zoekopdrachten uit voice search komen. Reden genoeg dus om je website hier optimaal op voor te bereiden!
Is voice search zo anders dan text search?
Gesproken en getypte zoekopdrachten verschillen veel van elkaar. Ontdek de belangrijkste verschillen:
Veel vraagwoorden
Een gesproken zoekopdracht bevat in de meeste gevallen vraagwoorden: wie, wat, welke, wanneer, waar, hoe, waarvan, hoeveel en waarmee. Het zijn namelijk natuurlijke vragen zoals je ze normaal ook zou stellen.
Longtail zoekwoorden
Door het gebruik van vraagwoorden worden zoekopdrachten langer. Waar je normaal zou typen: ‘Leuk restaurant Lelystad’, vraag je nu ‘Wat is een leuk restaurant in Lelystad?’ Longtail zoekwoorden worden dus belangrijker.
Intentie zoekopdrachten
De intentie van een gebruiker is bij voice search duidelijker dan bij text search. Naar welke informatie is iemand immers op zoek als hij ‘laptop’ typt? Wil hij een laptop kopen of laten repareren of zoekt hij naar bijpassende accessoires? Bij langere zoekopdrachten geef je een specifieke opdracht, waardoor je met content nog beter kunt inspelen op de behoefte van gebruikers.
Lokale zoekresultaten
Voice search is voornamelijk populair op smartphones. Gebruikers maken er in de auto gebruik van en zoeken wellicht het dichtstbijzijnde restaurant. Lokale vindbaarheid is bij voice search dan ook heel belangrijk.
Wanneer we kijken naar de zoekresultaten die worden getoond op basis van een zoekopdracht is er een groot en belangrijk verschil tussen voice search en text search. Zo krijg je bij voice search vaak direct één antwoord. Je kunt zelf geen optie meer kiezen uit meerdere zoekresultaten. Google vermindert de stappen om te vinden waar je naar op zoek bent. Voor je SEO-strategie is het dus belangrijker dan ooit om gevonden te worden in spraakgestuurde zoekopdrachten.
SEO en voice search: wat is belangrijk?
Nu we weten dat het een echte must is om je SEO-strategie af te stemmen op voice search zoomen we in op wat dan zo belangrijk is.
1. Langere zoekopdrachten verwerken
Zoals eerder genoemd worden zoekopdrachten met voice search steeds langer. Het verwerken van lange zoektermen in combinatie met korte zoektermen in de content op je website is dan ook zeer belangrijk.
Tekst search
Online marketing bureau
Voice search
Ik ben op zoek naar een online marketing bureau voor het optimaliseren van mijn website.
Ontwikkeling zoekopdrachten
2. Vragen beantwoorden
Voice search bestaat veelal uit vragen. Beantwoord ze daarom op je website. Hoe? Door het schrijven van blogs of het toevoegen van veelgestelde vragen (FAQ).
3. Aansluiten op de intentie van zoekers
Voice search maakt de intentie van een zoeker door de langere zoekopdrachten nog duidelijker. Speel met je content daarom nog beter in op de behoefte van je gebruikers.
4. Optimaliseren voor lokale vindbaarheid
Veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op een specifieke locatie. Gebruikers zoeken vaak naar een bedrijf in de buurt. Met voice search komt er daardoor nog meer focus op lokale SEO te liggen.
5. Featured en rich snippets
Een featured snippet is content die Google bovenaan de resultatenpagina vertoont. Hierin is het antwoord van een zoekopdracht verwerkt. Deze snippet neemt veel ruimte in beslag en zorgt dan ook voor een hoge zichtbaarheid. Wanneer je een gesproken zoekopdracht verricht, is de kans groot dat een persoonlijke assistent je voorziet van de informatie uit deze snippet.
Rich snippets bestaan uit waardevolle toevoegingen aan een zoekresultaat, waardoor ze nog beter opvallen. Je kunt hierbij denken aan reviews (sterren), video’s, recepten, weergave van het kruimelpad etc. Door deze informatie aan je website toe te voegen als structured data, kunnen zoekmachines de extra data nog beter vinden en weergeven.
OK Google, ik kan dus echt niet om voice search heen?
Grapje zeker? Wat is er nou fijner dan een persoonlijke assistent die precies naar je luistert en die doet wat je vraagt? Of bedoel je dat je niet om een website optimalisatie heen kan?
Dat bedoel ik inderdaad! Wat begrijp je mij toch altijd goed.
Voice search neemt snel toe en dit heeft inderdaad invloed op de SEO-strategie van je website. Wil jij online gebruikers snel en eenvoudig voorzien van de juiste informatie? Zorg dan dat je website voice search proof is!