Opvallende social media updates november 2016
Het social media-landschap is erg veranderlijk: elke maand worden er ontelbare zichtbare én onzichtbare updates uitgevoerd. Zo heeft het uiterlijk van Facebook recentelijk een opfrisbeurt gekregen en heeft Instagram onlangs ‘Instagram Stories’ uitgerold. Er zijn echter nog meer updates geweest die het inzetten van social media nog aantrekkelijker maakt voor ondernemers.
Adverteren via Facebook Messenger
In een eerder blog schreven wij al dat er een aankondiging was gedaan over het adverteren via de chatfunctie van Facebook (Facebook Messenger). Deze vorm van adverteren is inmiddels beschikbaar in Nederland en de eerste Messenger-advertenties worden dan ook uitgerold.
Het werkt als volgt: als een persoon op uw advertentie klikt, komen zij terecht in uw Messenger-chatbox in plaatst van op uw website. Vervolgens worden deze personen begroet met een door u ingestelde tekst naar keuze: dit kan bijvoorbeeld meer informatie zijn over de aanbieding of een link naar een actiepagina. Op deze manier kunnen consumenten direct met u in contact treden over een product of dienst. Deze communicatie verloopt via automatische chatbots waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Ook kunnen programmeurs zelf een ‘bot’ bouwen met extra opties, zoals de mogelijkheid om een afspraak te maken of om direct een product te kopen via de Messenger-app.
Shoppen op Instagram
Binnenkort kunnen consumenten shoppen via Instagram. Het social media-platform is op dit moment in Amerika aan het experimenteren met de ‘shoppable photo tag’. Als men op een foto klikt, verschijnt er bij een specifiek product een tag met extra productinformatie en een ‘shop now’-button. De consument kan vervolgens dit specifieke product direct aankopen via de Instagram-app. Dit is niet alleen handig voor de consument, maar ook zeer aantrekkelijk voor bedrijven en ondernemers. Wanneer deze functie in Nederland beschikbaar wordt, is nog niet bekend.
LinkedIn krijgt een transformatie
Ook het zakelijke netwerk LinkedIn gaat de komende periode een aantal updates uitrollen. Zo gaat de hele lay-out op de schop: het social media-netwerk krijgt een modernere en strakkere look. Daarnaast wordt er een chatfunctie geïmplementeerd, waardoor gebruikers direct met elkaar of met bedrijven kunnen chatten. Leden hoeven tevens geen ‘connectie’ meer van elkaar te worden: ze kunnen elkaar ook alleen ‘volgen’. Op deze manier wordt de drempel verlaagd om u te abonneren op updates van interessante personen buiten uw netwerk.
Ook voor bedrijven gaat LinkedIn een stap vooruit. Zo kunnen ondernemers zien hoeveel mensen zij daadwerkelijk hebben bereikt met een bepaalde statusupdate. Daarnaast is het voor bedrijven binnenkort mogelijk om via LinkedIn een blog te delen.
Terug van weggeweest is de geoptimaliseerde zoekfunctie van LinkedIn. Als de gebruiker nu op bijvoorbeeld ‘online marketing’ zoekt, dan krijgen zij alleen personen, bedrijven, groepen en showcasepagina’s te zien. De geoptimaliseerde zoekfunctie maakt het ook mogelijk om deze term in statusupdates en blogs op te sporen, wat vaak een meer relevant en informatiegericht zoekresultaat oplevert. Tot slot kunnen bedrijfspagina’s nog meer statistieken zien om een beter inzicht te krijgen in hun doelgroep.
iClicks houdt alle updates rondom de social media-kanalen nauw in de gaten. Heeft u vragen over wat deze updates voor u kunnen betekenen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van de verschillende social media-platformen? Onze social media-specialisten geven u graag advies. Neem contact met ons op via 088 425 4257 of mail naar info@iclicks.nl.