Pinterest: Een platform vol inspiratie
Een foto zegt meer dan duizend woorden. En dat is nou precies de kracht van Pinterest. Pinterest speelt in op het (te) grote aanbod van content op Social Media-kanalen. Volgers worden overspoeld met informatie en zien vaak door de bomen het bos niet meer. Met uw eigen visuele prikbord probeert Pinterest orde in de chaos te scheppen. Met name voor webshops en andere bedrijven met visuele producten en/of diensten is het daardoor één van de sterkste online marketingtools.
Hoe werkt Pinterest?
Hersenen onthouden grafische beelden sneller dan teksten. Op deze wetenschap speelt Pinterest in. Opvallen tussen de andere grote namen, door uitsluitend gebruik te maken van afbeeldingen (met een zeer beperkte ruimte voor tekst). Pinners, de gebruikers van Pinterest, kijken rond op verschillende borden en bewaren met één klik hetgeen wat zij leuk en interessant vinden. Is de Pinterest button op uw website geïntegreerd dan is het voor Pinners ook mogelijk om de afbeeldingen direct via uw website te pinnen. Het prikbord van de Pinterest gebruikers bestaat uit hobby’s, interesses en bezigheden. Pinterest biedt Pinners de mogelijkheid om een online imago te creëren en hetgeen te delen waarmee zij zich willen identificeren. Dit is in de wereld van Social Media erg belangrijk.
“Pins zijn visuele bladwijzers voor interessante dingen die je op het internet of op Pinterest vindt.”
Waarom Pinterest?
- Uw eigen producten laten zien
- Meer bezoekers trekken naar uw website
- Een beeld schetsen van uw bedrijf
- Een imago creëren
- Een experience creëren
Het juiste gebruik van Pinterest kan zorgen voor een flinke toename van verkeer naar uw website. Pinners kunnen de Pins liken, erop reageren en delen op hun eigen prikbord. Het is mogelijk om aan uw pins een directe link te verbinden, zodat Pinners sneller uw website zullen bezoeken.
Richt verschillende borden in en laat de Pinners de sfeer proeven van uw producten en/of diensten. Wees slim en creatief en koppel de juist zoektermen aan uw afbeeldingen
“Zeer geschikt voor webshops. Het is dé manier om het gevoel van echte winkel online te creëren.”
Wie zijn de gebruikers?
De gebruikers zijn voornamelijk vrouwen. De meest invloedrijke namen in de marketingwereld schatten dat ongeveer 80% van de Pinterest gebruikers vrouw is en over het algemeen zijn de gebruikers hoger opgeleid. Vrouwen nemen relatief vaak de aankoopbeslissingen. Kortom, een zeer goede gebruikersgroep voor bedrijven die specifieke producten verkopen.
Zeker voor bedrijven die producten verkopen in één van de volgende branches:
|
|
Bekijk hier een aantal interessante cases van bedrijven die Pinterest zeer succesvol hebben ingezet. Ook is gebleken dat de Pinners tot nu toe erg trouw zijn. Ze blijven bezig, gedurende lange tijd, met het frequent plaatsen van pins op hun prikbord. Het is dus zeer interessant voor bedrijven om volgers in de gaten te houden. Wat vinden ze interessant? Wie zijn de volgers? Welke middelen gebruiken zij?
Kleine kanttekening: Het kan tijdrovend zijn
Om succesvol te zijn op Pinterest is het belangrijk dat u borden en sfeerimpressies creëert en deze ook regelmatig deelt. Daarbij is het van belang dat u statistieken analyseert en u hier de juiste informatie uithaalt om gerichter te pinnen. Dit zal uiteindelijk leiden dat Pinners ook uw website zullen bezoeken. Dit wordt vaak als een obstakel ervaren, omdat het veel tijd kost om dit social media kanaal bij te houden en als ondernemer heeft u deze vaak niet.
Online marketing bureau iClicks heeft de expertise in huis om u te adviseren over het gebruik van Pinterest. iClicks brengt de analyses op basis van statistieken voor uw bedrijf in kaart en zal daarop een gerichte Pinterest social media campagne starten. Mocht u meer informatie willen wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen, neem gerust contact met ons op.