SEO: 5 dingen die u als ondernemer kunt doen om te helpen
Steeds meer ondernemers zien het belang van zoekmachine optimalisatie in. Door online makkelijk vindbaar te zijn en uw website zoekmachine vriendelijk te (laten) maken, blijft u concurrenten voor. Wij krijgen vanuit ondernemers regelmatig de vraag wat ze zelf kunnen doen om een steentje bij te dragen aan het optimalisatieproces. In dit blogbericht bespreken we vijf manieren waarop u uw SEO-specialist kunt helpen.
1. Vertel uw verhaal
U kunt een belangrijke bijdrage leveren aan het optimalisatieproces, ook als u weinig of geen ervaring met zoekmachine optimalisatie heeft. Zo is er niemand die uw onderneming beter kent dan u en daarmee ook uw doelgroep en branche. Dergelijke informatie vormt de basis voor het schrijven van geoptimaliseerde content voor uw website en is dus erg waardevol voor een SEO- specialist.
2. (unieke) Content? Graag!
Met unieke content kunt u uw website informatiever maken en u onderscheiden van de concurrentie. Unieke content is content waarover een concurrent niet beschikt. Hierbij kunt u denken aan foto’s, illustraties, geluidsfragmenten, videofragmenten en brochures. Met content kunt u uw website zowel visueel als inhoudelijk versterken. Daarnaast kunt u met content uw onderneming een gezicht geven, bijvoorbeeld door foto’s van uw werknemers op de website te plaatsen.
3. Houd uw SEO-specialist op de hoogte
Houdt u binnenkort een evenement? Merkt u dat bepaalde diensten/producten de laatste tijd beter of juist slechter presteren dan verwacht? Laat het uw SEO-specialist weten! Inspelen op de actualiteit kan een doeltreffende manier zijn om extra verkeer naar uw website te genereren en interessante, deelbare content te produceren. Ook vermeldingen van uw onderneming in de media of de lancering van nieuwe producten of diensten zijn ontwikkelingen waarmee een SEO-specialist uit de voeten kan.
4. Social media
Bent u actief op social media of geeft u het beheer ervan liever geheel uit handen? In beide gevallen raden wij aan om uw eigen netwerk uit te nodigen om uw social media kanalen te volgen. Door online uw netwerk te (laten) onderhouden en uit te breiden, bouwt u namelijk op een effectieve manier een merk op, kunt u de ontwikkelingen in uw veld beter volgen, en kunt u inspelen op branche-gerelateerd nieuws.
5. Verzamel recensies
Consumenten lezen steeds vaker online recensies voordat ze kiezen voor een product of dienst (zie ook dit blogover recensies). Als ondernemer kunt u een actieve rol spelen bij het verzamelen van recensies door uw klanten te motiveren om een beoordeling achter te laten op een recensieplatform. Dit kunt u uiteraard doen door het ze persoonlijk te vragen, maar bijvoorbeeld ook door in een nieuwsbrief of e-mail een link naar een recensieplatform te geven. Hoe lager u de drempel maakt voor klanten, des te eerder zij een recensie voor u zullen schrijven.
Wilt u meer weten over wat u als ondernemer zelf kunt doen om een SEO-campagne succesvoller te maken? Neem dan contact op met een van de SEO-specialisten van online marketing bureau iClicks. Meer informatie over zoekmachine optimalisatie vindt u op deze pagina.