Social media: wat gebeurde er vorig jaar en wat staat ons te wachten?

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. De social-kanalen doen er alles aan om je te laten genieten van een optimale beleving. Ze voeren dan ook regelmatig updates door. In dit blog kijken we terug op de meest opvallende ontwikkelingen van vorig jaar en nemen we je mee in de verwachtingen voor 2019.

Instagram is on

Specifieke content delen

Laten we beginnen met het socialmedia-kanaal dat in 2018 absoluut niet stilletjes toekeek. Instagram was door diverse updates veel positief in het nieuws. Zo kwamen ze met een nieuwe ontwikkeling binnen Instagram Stories. Via een zelf aangemaakte lijst deel je voortaan Stories met wie jij zelf wilt. Als bedrijf biedt het je de mogelijkheid een community op te bouwen door het delen van exclusieve content en aanbiedingen.

Vragenstickers

Instagram Stories ging nog een stapje verder met de zogenoemde vragenstickers. Een leuke manier om de interactie aan te gaan met je doelgroep door ze vragen te stellen. Als persoon of bedrijf ontvang je via privéberichten antwoorden op je vraag. Je achterhaalt zo op een speelse wijze de behoeften van je doelgroep en versterkt zo het engagement.

Kijk mee met IGTV

Herinner je je nog de hete zomerdagen van 2018? Het moment dat Instagram IGTV lanceerde! Met IGTV communiceer je middels (live)video met je volgers. Een ideale manier om als bedrijf een kijkje achter de schermen te geven of een event te delen. Het is mogelijk om video’s van maar liefst 60 minuten te plaatsen, waarbij je kijkers eenvoudig kunnen pauzeren om op een later tijdstip weer verder te kijken.

Instagram Shopping

Ook kwamen de beheerders van een webshop afgelopen jaar niks te kort. Voor webshopbeheerder is Instagram Shopping onmisbaar! Je plaatst vanaf heden eenvoudig posts die je direct koppelt aan je webshop. Je volgers bestellen zo snel hun favoriete items. Online shoppen was nog nooit zo makkelijk!

Het was een zwaar jaar voor Facebook

Waar Instagram vooral positief opviel, stond Facebook-oprichter Mark Zuckerberg voor hetere vuren afgelopen jaar. Diverse keren verscheen hij in het nieuws met privacy- en dataschandalen. Facebook voerde ondanks de moeilijke tijden toch diverse updates door. Het aanscherpen van de bescherming van persoonsgegevens was een van de grootste. Zo zien gebruikers voortaan eenvoudig wat hun privacyinstellingen zijn en hoe zij deze kunnen aanpassen. Ook legde het socialmedia-kanaal afgelopen jaar de focus sterk op het uitrollen van videogebruik. In Nederland moeten we het hier even mee doen. Facebook ontwikkelde nog een aantal nieuwe functies, maar die zijn helaas nog niet beschikbaar in ons kikkerlandje.

Gezien worden op Twitter

Niemand kon afgelopen jaar om Instagram en Facebook heen. Twitter raakte daardoor bij velen een beetje op de achtergrond, maar ook dit medium stond zeker niet stil in 2018. Zo zijn alle tweets sinds vorig jaar op chronologische volgorde zichtbaar in je tijdlijn. Voor bedrijven betekent dit dat het doorbreken van het algoritme verleden tijd is. Tegenwoordig word je gezien, net zoals de livestreams bovenaan je tijdlijn. Live broadcasts kijken is zo nog gemakkelijker.

Kijkje in de toekomst

Als we in onze glazen bol kijken en de speculaties mogen geloven, beloven de platformen komend jaar nog veel meer gebruiksgemakken. We zetten de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

Swingen met muziekstickers

In diverse landen kan het op dit moment al: je story op Instagram en Facebook nog leuker maken met de muzieksticker. Je geeft foto’s en video’s zo een muzikaal tintje met je favoriete muziek. In Nederland is deze functie helaas nog niet mogelijk. Niet getreurd! We verwachten dat we in Nederland ook snel kunnen gaan swingen op muzikale stories.

Stories zijn niet meer weg te denken

Komend jaar wordt het nog grootser: adverteren middels Facebook en Instagram Stories. Waarom?

  • Met fullscreen-advertenties val je als bedrijf echt op bij je doelgroep
  • Stories trekt dagelijks miljoenen actieve gebruikers
  • Het aantal directe reacties van kijkers is hoog
  • Uitstekende mogelijkheid voor brand en product awareness
  • Geschikt voor het introduceren van nieuwe producten en diensten
  • Perfecte manier om de interactie met je doelgroep aan te gaan

Transparantie loont

Door de steeds aanhoudende discussie betreft privacy en veiligheid zie je tegenwoordig in één oogopslag welke advertenties bedrijven laten draaien op hun social media. We verwachten dat 2019 het jaar van de transparantie wordt. Het zal meer dan ooit gaan om eerlijkheid, openheid en transparant zijn.

Je stem laten horen met voice comments

Comments zijn de belangrijkste bouwstenen van een platform. Stickers, gifjes en foto’s toevoegen aan een comment behoren inmiddels allemaal tot de mogelijkheden. Over een tijdje laten we ook middels onze stem een comment achter. Je spreekt eenvoudig je boodschap in waarna je deze plaatst. LinkedIn kondigde deze ontwikkeling recent al aan. Het is nog even wachten op de rest van de socialmedia-kanalen.

Virtueel pashokje

Om de online winkelervaring te versterken is augmented reality voor de platformen een uitgelezen kans. Je woning voorzien van die ene geliefde bank of zien hoe die toffe pet je staat? Facebook is op dit moment druk aan het testen, maar de verwachting is dat deze functie zich vrij snel uitrolt voor de retailers.

Stay tuned!

Het socialmedia-landschap maakte in 2018 veel mee, innoveerde en speelde goed in op de actualiteiten. We denken dan ook niet dat Mark Zuckerberg, Evan Spiegel en Jack Dorsey dit jaar stilletjes achterover gaan leunen. Ben jij klaar voor nieuwe optimalisaties en features waarmee je jouw producten en diensten nog beter onder de aandacht brengt bij je doelgroep? Stay tuned!

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..