Zoekmachineoptimalisatie: 5 misvattingen over SEO
Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, is booming. Bedrijven zien tegenwoordig in hoe belangrijk het is om hoog te ranken in Google. Doordat iedereen nieuwe manieren uitprobeert om hoog te ranken, ontstaan er automatisch ook steeds meer misvattingen over search engine optimization.
Fabel 1: Google AdWords verbetert uw ranking in Google
Er wordt gespeculeerd dat de advertenties in Google een positief effect hebben op de organische resultaten in de zoekmachine. Sommige ‘deskundigen’ beweren juist dat het gebruik van Google Adwords een negatief effect heeft op de positie van uw website. Niets is minder waar: het gebruik van Google Adwords staat niet in verband met de organische zoekresultaten in Google.
Fabel 2: Een Google Penalty zorgt voor blijvende reputatieschade
Er zijn drie verschillende soorten penalty’s die Google uitdeelt: een organische penalty, een handmatige penalty en de blacklist. Bij de organische penalty is er geen sprake van blijvende schade. De website is in deze gevallen gedaald vanwege te veel spam op de website, maar is nog niet langs het Webspam team van Google geweest. Deze penalty is vrij makkelijk op te lossen zonder dat het verdere consequenties voor uw ranking heeft.
Bij de handmatige penalty kost het veel tijd om weer hoog in de organische zoekresultaten te komen. Bij deze ‘straf’ wordt de website handmatig beoordeeld door het Webspam team van Google. Deze penalty levert echter geen aanhoudende reputatieschade op, mits de penalty wordt opgeheven.
U kunt alleen blijvende schade aan uw penalty overhouden als u op Google’s blacklist belandt. Wanneer uw website zich op deze lijst bevindt, kunt u het beste per direct opnieuw beginnen met een nieuw domein vanwege de enorme schade.
Fabel 3: Het aantal links is bepalend voor de ranking
Het behalen van links naar uw website wordt ook wel linkbuilding genoemd. Linkbuilding is belangrijk voor de organische positie in Google. Maar bij linkbuilden draait het niet volledig om kwantiteit. Een vaak vergeten factor is de kwaliteit van de link en het aantal geplaatste nieuwe links. Deze twee factoren zijn een belangrijk onderdeel tijdens het verzamelen van nieuwe links.
Fabel 4: Een domeinnaam moet ‘www’ bevatten
Bij het aanvragen van een domeinnaam kunt u ervoor kiezen om wel of geen ‘www’ voor de domeinnaam te gebruiken. Er wordt vaak gedacht dat domeinen met ‘www’ beter ranken in Google, maar dit is niet het geval. Voor Google maakt het niet uit of er ‘www’ in de domeinnaam staat. Het is echter wel belangrijk dat u de gekozen websitenaam consequent gebruikt.
Fabel 5: Een nieuwe responsive website zorgt voor betere posities in Google
Er wordt vaak gedacht dat een nieuwe website zorgt voor een betere ranking in Google. Maar let op: het is mogelijk dat deze websites juist voor een daling zorgen, ondanks dat de site zich aanpast aan het verkeer per pc, mobiel of tablet. Deze daling kan ontstaan doordat de verhuizing van de website niet goed verlopen is of de achterliggende techniek niet zoekmachinevriendelijk genoeg is.
Om een goede positie in het organisch verkeer van Google te verkrijgen is SEO van groot belang. Deze werkzaamheden omtrent uw online positie kunnen echter veel tijd kosten. Online marketingbureau iClicks neemt deze online werkzaamheden graag uit handen. Wilt u weten wat zoekmachineoptimalisatie voor uw website kan betekenen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 088 – 425 4257, of mail naar info@iclicks.nl.