Begin het jaar goed: dit zijn dé belangrijke online marketing trends voor 2021
Nu de familiebezoekjes met kerst achter de rug zijn, de oliebollen en appelflappen écht op zijn en we alweer ruim twee weken aan het werk zijn, kijken we samen naar de SEO-trends voor dit jaar. 2021 wordt een jaar waarin de online marketing wederom niet stil zal staan. Wat er verandert en waar je op moet letten? We hebben de 7 belangrijkste trends kort en bondig voor je op een rijtje gezet. Lees je mee?
Ben je druk met het opstellen van strategische jaarplannen? Lees dan hier de highlights:
- Google gaat je website nu ook waarderen op basis van een fijne gebruikerservaring.
- Lokale relevantie wordt steeds belangrijker: wees zichtbaar in jouw omgeving.
- Kruip wat langer in de pen: meer content wordt belangrijker.
- Van Mobile-First naar Mobile-Only: maak de mobiele versie van je site een prioriteit.
- Zorg voor betrouwbare en kwalitatieve content en linkjes.
- Richt je op onderwerpen, niet op zoekwoorden.
- Google denkt meer met je mee dan je denkt tijdens je zoekopdracht.
Eerst nog even dit
Voordat we je meenemen in de trends van 2021, is het belangrijk om te weten waar zoekmachines als Google naar kijken bij het waarderen van je website. De drie pijlers zijn de volgende: techniek, content en autoriteit. Een perfect op elkaar afgestemde mix van deze 3 zorgt voor een hoge waardering in Google. Wil je dus hoog ranken? Begin dan sowieso met het optimaliseren van de 3 SEO-pijlers.
Core Web Vitals
Wie opgelet heeft, weet dat Google al in mei 2020 een nieuwe rankingfactor heeft aangekondigd. Google noemt dit de Core Web Vitals. Klinkt leuk, maar wat is het nou eigenlijk? Kort gezegd zijn de Core Web Vitals een mengelmoes van verschillende UX-standaarden waar volgens Google een webpagina aan moet voldoen. Met andere woorden: Google gaat je website nu dus ook waarderen op de gebruikerservaring. Een fijne gebruikerservaring bestaat uit 3 verschillende onderdelen:
- LCP (Largest Contentful Paint): dit is de laadsnelheid waarmee de belangrijkste content geladen wordt. Een goede LCP is ongeveer 2,5 seconden, maar sneller is natuurlijk altijd beter.
- FID (First Input Delay): dit is de tijd die het kost voordat je site interactief is.
- CLS (Cumulative Layout Shift): dit heeft te maken met het aantal onverwachte lay-out verschuivingen die je webpagina heeft door bijvoorbeeld advertenties of filmpjes. Een goede CLS is minder dan 0,1.
Local Search
We weten natuurlijk al dat lokale relevantie belangrijk is, maar Google doet er nog een schepje bovenop. In 2021 komt er namelijk grote nadruk te liggen op local search. Zo willen we Google Maps-kaartjes zien en andere belangrijke zaken, zoals de openingstijden en of jouw restaurant bijvoorbeeld eten bezorgt of dat we de mogelijkheid hebben om onze bestelling af te halen. Met andere woorden: wees lokaal nog beter zichtbaar.
Langere content scoort (vaak) beter
Zoals eerder gezegd is content een van de 3 pijlers waarop Google je website beoordeelt. Maar hoeveel content moet je dan op je site hebben en is meer altijd beter? Uit recent onderzoek van Semrush blijkt dat pagina’s met meer dan 3.000 woorden meer verkeer trekken (maar liefst 3 keer zoveel!) dan de pagina’s tussen de 900 en 1.200 woorden. Dus ja: meer content loont. Maar onthoud wel dat de content die je schrijft ook daadwerkelijk relevant moet zijn. Schrijf alleen informatie waar de lezer iets mee kan. Anders is het zonde van zowel jouw tijd als de tijd van de lezer.
Denk Mobile-First
Och, onze smartphones… ze zitten vastgeroest in onze hand. De hele dag door scrollen we op Facebook, kijken we YouTube, lachen we om TikTok filmpjes, liken we elkaars nieuwe Instagram foto’s en bezoeken we websites onderweg of via een WhatsApplink. Je kunt er daarom maar beter voor zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Dit is natuurlijk niets nieuws, maar we willen je toch op het hart drukken dat het mobiel optimaliseren van je website echt een must-do is!
EAT-score
EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Met deze 3 pijlers beoordeelt Google de kwaliteit en betrouwbaarheid van de content op je website. Maar hoe zorg je er nou voor dat je content betrouwbaar en van goede kwaliteit is?
- Gebruik betrouwbare bronnen.
- Ruil linkjes met betrouwbare domeinen.
- Wees duidelijk over wie je bent. Deel je contactgegevens en maak een GMB-profiel aan.
Richt je op onderwerpen, niet op zoekwoorden
Daar waar we vroeger onze pagina’s optimaliseerden op verschillende zoekwoorden, wil Google nu dat we ons gaan focussen op onderwerpen. Probeer je pagina’s dus niet meer spammy te maken door het zoekwoord (en de variaties daarop) zoveel mogelijk in de tekst te verwerken. Google is slimmer dan we denken :-).
Ontwikkelingen van Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI) zien we steeds vaker voorbijkomen, zo ook in de zoekmachines. Is het je bijvoorbeeld weleens opgevallen dat je die ene site (bijvoorbeeld Zalando.nl) steeds vaker terug ziet komen in de zoekresultaten wanneer je zoekt naar de nieuwste modetrends? Google onthoudt de sites die je vaak bezoekt en zal daar de zoekresultaten dan ook op aanpassen. Daarnaast heeft Google de nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd. Hierin meten we niet meer hoe een bezoeker door de site navigeert, maar wel hoe hij zich gedraagt op de site.
Op naar een succesvol 2021
Zo, dat waren de 7 trends op het gebied van online marketing in 2021 die we tot nu toe weten. Uiteraard heeft 2021 vast nog meer voor ons in petto, dus zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de laatste updates.