Met Marketing Automation verhoog je de effectiviteit van je marketingcampagne. Het is dé manier om meer leads te generen en om de kwaliteit van je leads te verhogen. iClicks helpt je om deze waardevolle marketingstrategie succesvol in te zetten voor jouw bedrijf.
We komen graag met je in contact om de mogelijkheden van Marketing Automation te bespreken voor jouw bedrijf. Zet de eerste stap naar meer online succes en vul hieronder je gegevens in om in contact te komen met een online marketing strateeg.
Met Marketing Automation verhoog je de effectiviteit van je marketingcampagne. Het is dé manier om meer leads te generen en om de kwaliteit van je leads te verhogen. iClicks helpt je om deze waardevolle marketingstrategie succesvol in te zetten voor jouw bedrijf.
Marketing Automation is het begeleiden van (potentiële) leads door de hele customer journey middels automatiseringssoftware met als doel om deze leads uiteindelijk te laten converteren tot klanten.
Waar traditionele online marketing vooral gericht is op het direct laten converteren van bezoekers, richt Marketing Automation zich ook op de leads die nog niet bereid zijn om over te gaan tot conversie. Door deze groep al in de beginfase van de customer journey interacties aan te laten gaan met jouw bedrijf, verhoog je de kans dat leads uiteindelijk gaan converteren.
Om de werking van Marketing Automation goed te kunnen begrijpen, is het noodzakelijk om het proces van de customer journey (klantreis) helder voor ogen te hebben.
Hierbij maken we onder andere gebruik van het ‘See, Think, Do & Care-model’ van Google om de customer journey in kaart te brengen en strategieën te ontwikkelen om de klantreis te optimaliseren.
De trechtervorm van dit model valt meteen op. Het proces van de customer journey wordt daarom ook wel een funnel genoemd. Zonder Marketing Automation zijn de leads in de See- en Think-fase doorgaans volstrekt anoniem. Dit kunnen bijvoorbeeld leads zijn die je advertentie hebben bekeken op Facebook of die je website hebben bezocht via een zoekopdracht in Google.
Je hebt op dat moment nog geen gegevens over deze leads en daarom kan je deze bezoekers alleen algemene informatie tonen, zonder dat je weet of dit aansluit bij hun persoonlijke behoefte en (zoek)intentie.
Pas nadat er een daadwerkelijke conversie (Do-fase) heeft plaatsgevonden, beschik je over meer informatie over de lead, zoals contactgegevens, interesses en bestelgegevens. In dit geval is een lead zonder Marketing Automation klant geworden. Dat is goed nieuws, maar hoe zit het dan met al die leads die na hun websitebezoek niet meteen in de Do-fase zijn beland? Het zou fantastisch zijn als je deze oriënterende leads al in een vroeg stadium kan identificeren om de behoeftes in kaart te brengen.
Dan kun je ervoor zorgen dat in de cruciale fases van bewustwording en overwegen op het juiste moment de content wordt getoond die perfect aansluit op de behoeften en intentie van individuele leads. Een koude lead wordt zo gefaseerd opgewarmd.
Dit proces noemen we ook wel lead nurturing.
“Een van onze Online Marketing Consultants komt bij je langs om meer over Marketing Automation te vertellen en om jouw wensen te inventariseren. We bepalen op basis van het kennismakingsgesprek welke van onze pakketten het beste bij je past en maken een voorstel. Ook leggen wij alvast kort het proces uit, zodat je weet waar je aan toe bent.”
– Alex
“De strategische sessie vindt plaats bij jou op locatie of bij ons op kantoor. Tijdens deze sessie bepalen we de strategie en lichten we het werken met de marketing automation tools toe. We bepalen het doel van Marketing Automation, definiëren pipelines en werken ze uit. Daarnaast inventariseren we wat we nodig hebben en bespreken we de taakverdeling.”
– Eldrid
“We gaan aan de slag met de voorbereidingen. Denk hierbij aan het verzamelen van benodigde gegevens, het plaatsen van de automation code op je website en het aanmaken en activeren van accounts in SharpSpring of Mailchimp. Ook bekijken we of het nodig is om medewerkers van jouw bedrijf te betrekken in het proces en welke opleiding ze hiervoor nodig hebben. De training en uitleg nemen wij voor onze rekening.”
– Maarten
“Wanneer de strategie bepaald is, kunnen we beginnen met het maken en ontwikkelen van de benodigde content. Denk bijvoorbeeld aan teksten en beeld voor landingspagina’s en e-mails, maar ook whitepapers, downloadbare content en andere lead magnets.”
– Natasja
“Als we alle benodigde content hebben verzameld, is het tijd om de workflow, pipeline en opportunities in te stellen. Dit doet een van onze Technische Automation Specialisten. De workflow testen we uiteraard uitgebreid vóórdat hij live gaat.”
– Troy
“Marketing Automation is een doorlopend proces. We zijn dus constant bezig om de workflows te verbeteren of om nieuwe workflows te creeren. Als de workflow een maand live staat, kunnen we de resultaten gaan evalueren. Moeten we de strategie bijschaven of de workflow aanpassen? Daarna kunnen we aan de slag met een nieuwe workflow.”
– Brenda
Veel bedrijven zijn de afgelopen jaren begonnen met Marketing Automation of hebben onlangs besloten dat ze hier nu (eindelijk) mee aan de slag gaan. Als je de cijfers uit recente onderzoeken leest, dan begrijp je waarom:
Het identificeren, groeperen en benaderen van al deze individuele leads in alle fases van de customer journey is echter enorm tijdrovend en is veelal repeterend werk. En dat is waar Marketing Automation om de hoek komt kijken. Er zijn namelijk gespecialiseerde softwareplatformen die dit hele proces mogelijk maken en ook nog eens grotendeels automatiseren.
Marketing Automation verwijst naar softwareplatforms die bedrijven helpen om hun marketing- en customer journey proces te automatiseren om meer leads te genereren, deze leads te laten converteren en zo het rendement van alle online marketing inspanning te maximaliseren.
Dé software voor het Marketing Automation proces is SharpSpring. Dit is een tool waarmee je je marketing- en salesproces kunt inrichten, opvolgen en analyseren. Via het CRM van SharpSpring is het mogelijk om bezoekers geautomatiseerd (dynamische) content te laten zien op basis van hun persoonlijke interesses en de acties op je website. We koppelen SharpSpring direct aan je website en de software werkt moeiteloos samen met de meestgebruikte advertentiekanalen, zoals Google Ads en Facebook. Daarnaast biedt deze software integraties met verschillende apps en diverse CRM systemen, zoals SalesForce. Ons Marketing Automation team is SharpSpring-gecertificeerd.
Wil je iets laagdrempeliger starten met Marketing Automation, dan is de software van Mailchimp ideaal. Dit programma is qua mogelijkheden beperkter dan SharpSpring en geschikt voor ondernemers die eenvoudig willen beginnen met Marketing Automation. Mailchimp is de meestgebruikte e-mailmarketingsoftware ter wereld en is ingericht om nieuwsbrieven op te maken en te versturen. Het stelt je in staat om op een professionele manier zowel je hele e-mailmarketing klantenbestand als gesegmenteerde doelgroepen te benaderen. Daarnaast is het mogelijk om Mailchimp met je CRM systemen te koppelen en eenvoudige automation workflows in te stellen. Denk hierbij aan het automatisch versturen van welkomst- en verjaardagsmails of herhaalaankoopmails en abandoned cart emails.
““Het verschil tussen inbound en outbound (lees: traditionele) marketing is de gepersonaliseerde focus. In plaats van de marketing op je eigen bedrijf te concentreren, verschuif je de scope naar wat potentiële klanten interesseert.” ”
Een belangrijk onderdeel van een Marketing Automation strategie is om potentiële klanten aan te moedigen om een interactie (touch point) met je bedrijf aan te gaan in de eerste fase van de customer journey. In plaats van koud te bellen of zomaar een e-mail te versturen, begin je met het aanbieden van waardevolle content die de aandacht trekt.
Deze waardevolle content, ook wel lead magnets genoemd, kan heel variërend zijn, denk bijvoorbeeld aan blogs, whitepapers, webinars, brochures, infographics en video’s. Deze strategische benadering met behulp van lead magnets wordt ook wel Inbound Marketing genoemd.
We hebben het tot nu toe vooral gehad over het inzetten van Marketing Automation tot aan het realiseren van leads naar conversies, maar daar stopt het niet.
Marketing Automation kan ook geweldige resultaten opleveren wanneer je het toegepast op je bestaande klantenbestand.
Ook voor onder andere klantbehoud en -beheer en het realiseren van herhaalaankopen en upsells is Marketing Automation een zeer geschikte tool. Voor het realiseren van deze doelstellingen speelt e-mailmarketing een belangrijke rol.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een van onze Marketing Automation experts en bespreek samen de kansen en mogelijkheden om je bedrijf met alle online marketing inspanningen naar het volgende niveau te tillen.