Het zevende beïnvloedingsprincipe: unity (eenheid)
Robert Cialdini heeft een zevende principe toegevoegd aan zijn reeks van zes overtuigingsprincipes: Unity, oftewel eenheid. Dit principe speelt in op de gedeelde identiteit van de beïnvloeder met degene die wordt beïnvloed. Het gaat dieper dan het principe van sympathie waar we het een tijdje geleden over hadden. Het omvat categorieën waar individuen zichzelf en groepen mee definiëren, zoals op basis van ras, etniciteit, nationaliteit, familie of politieke en religieuze voorkeuren. Het eenheidsprincipe komt in zekere zin neer op de derde stap in Maslow’s behoeftenhiërarchie: de behoefte om erbij te horen.
Maar hoe gebruik je dit eenheidsprincipe nu om je website te optimaliseren? Dat leggen we je in dit blog uit.
Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.
- Speel in op de kracht van de familieband door een actie op te zetten waarbij niet de bezoeker zelf, maar juist hun kinderen of andere familieleden worden beloond bij deelname.
- Stel samen met je klanten een nieuwe lijn producten op, zodat ze het gevoel krijgen deel uit te maken van je bedrijf.
- Start een eigen community om het “wij-gevoel” te creëren.
Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
Familieband
Binnen het kader van Cialdini’s eenheidsprincipe speelt de kracht van familieband een cruciale rol; voor familieleden ga je door dik en dun. Je kunt deze dynamiek slim benutten door bijvoorbeeld een actie op te zetten waarbij niet de bezoeker zelf, maar juist zijn of haar kinderen beloond worden bij deelname.
Voorbeeldactie: “Familie Avontuur Pakket”
Stel je voor dat je een pretpark bent dat dit principe wilt toepassen. Je kunt een “Familie Avontuur Pakket” lanceren. Wanneer een ouder zich aanmeldt voor een dagkaart, ontvangen hun kinderen bij binnenkomst een speciale goodiebag met leuke verrassingen, zoals knuffels, kleurboeken en toegang tot speciale attracties. Door de kinderen te belonen, raak je de emotionele band binnen gezinnen en zorg je voor een positieve associatie met jouw pretpark.
Deze benadering weerspiegelt het idee dat wanneer je de behoeften en emoties van de familie als geheel erkent, je niet alleen individuele bezoekers aanspreekt, maar ook inspeelt op de hechte familiebanden die mensen dierbaar zijn.
Co-creatie
Ook valt co-creatie onder het principe van eenheid. Stel je bijvoorbeeld voor dat je je bezoekers betrekt bij het geven van advies als je aan een nieuw concept werkt. Ze zullen het gevoel krijgen dat hun input daadwerkelijk van invloed is geweest tijdens de opstartfase, wat de kans vergroot dat ze jouw bedrijf eerder zullen aanbevelen aan anderen.
Voorbeeldactie: “Jouw Stem Telt – Nieuw Productontwerp”
Stel je voor dat je een interieurmerk bent dat nieuwe meubelstukken wilt introduceren. Je kunt een online enquête of stemming organiseren waarin je bezoekers kunnen stemmen op hun favoriete meubelontwerpen of kleuren. Je kunt hen ook de mogelijkheid bieden om suggesties te doen voor aanpassingen. Op basis van de input van je bezoekers selecteer je het uiteindelijke ontwerp en kleurenschema.
Hiermee nodig je je klanten uit om deel te nemen aan het creatieproces en voelen ze zich verbonden met jouw merk. Ze zullen waardering hebben voor het feit dat hun stem gehoord wordt en dat ze invloed hebben op de besluitvorming. Dit versterkt het gevoel van eenheid en kan leiden tot een grotere loyaliteit en meer mond-tot-mondreclame.
Start een eigen community
Het is inmiddels duidelijk geworden dat het creëren van een ‘wij-gevoel’ belangrijk is bij het principe van eenheid. Dit doe je door bijvoorbeeld een eigen community te starten op Facebook voor jouw specifieke doelgroep. Deze groep is bedoeld om een gemeenschap te vormen waar gelijkgestemden samenkomen om ervaringen, tips en interesses te delen.
In de groep kun je discussies starten over onderwerpen die relevant zijn. Moedig leden aan om persoonlijke verhalen en advies te delen. Af en toe kun je polls delen om te peilen wat de groepsleden interesseert.
Dit initiatief benadrukt het gevoel van eenheid en biedt een platform waar leden zich kunnen identificeren met gemeenschappelijke levensfases en ervaringen. Ze voelen zich deel van een speciale groep die hun waarden en interesses deelt. Dit kan leiden tot een hechtere relatie tussen je merk en de leden, en ze zullen eerder positief over jouw merk praten en anderen uitnodigen om deel te nemen aan de community.
Unity: een krachtig middel
Met het zevende principe van eenheid heeft Robert Cialdini echt iets waardevols toegevoegd aan zijn lijst van overtuigingsprincipes. Door de kracht van familiebanden, co-creatie en het opzetten van community’s te benutten, kun je je merk een gevoel van eenheid laten uitstralen. Het resultaat? Niet alleen betrokken klanten, maar ook fans die jouw merk aan iedereen willen laten zien. Dus, als we even teruggaan naar wat we allemaal willen – ergens bij horen – dan is het eenheidsprincipe een slimme manier om dat te bereiken. Het blijkt namelijk het ideale principe te zijn voor de opbouw van hechte relaties, trouwe klanten en een bloeiende business.
Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.