De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini met voorbeelden
Onze CRO-specialisten weten als geen ander hoe belangrijk het is om de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini te begrijpen en toe te passen om de conversieratio van een website te verhogen. Cialdini is een autoriteit op het gebied van persuasiviteit en heeft 7 principes geïdentificeerd die ons gedrag kunnen beïnvloeden. In dit blog zal ik deze principes toelichten en voorbeelden geven van hoe deze principes kunnen worden toegepast op een website van een e-commercebedrijf of een dienstverlenend bedrijf.
Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.
De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini:
- Wederkerigheid (Reciprocity): bied iets gratis aan in ruil voor het invullen van een formulier.
- Schaarste (Scarcity): plaats een countdown op de website.
- Autoriteit (Authority): toon keurmerken en kwaliteitslogo’s op je website.
- Commitment (Consistent en Consistency): toon een progressiebalk op de website bij een formulier.
- Sympathie (Liking): gebruik afbeeldingen van mensen die er sympathiek uitzien.
- Sociale bewijskracht (Social Proof): toon klantbeoordelingen op de website.
- Eenheid (Unity): maak gebruik van afbeeldingen met daarop mensen die tot je doelgroep behoren. Mensen zijn namelijk geneigd om iets te doen als ze zich identificeren met de doelgroep.
Wil je weten of wij je hierin kunnen ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
Wederkerigheid (Reciprocity)
Het principe van wederkerigheid betekent dat mensen eerder geneigd zijn om iets terug te doen voor iemand als diegene eerst iets voor hen heeft gedaan. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper aan te bieden in ruil voor het invullen van een contactformulier. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die gratis samples van hun product aanbiedt aan bezoekers in ruil voor hun e-mailadres.
Lees meer over wederkerigheid >
Schaarste (Scarcity)
Het principe van schaarste gaat over het idee dat mensen meer waarde hechten aan zaken die schaars zijn. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld een countdown timer te gebruiken om aan te geven dat er voor een beperkte tijd een actie is. Ook kun je gebruikmaken van een stock countdown om aan te geven dat er een beperkt aantal producten op voorraad is. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website met een timer die aangeeft dat een bezoeker nog 2 uur heeft om zijn bestelling af te ronden, zodat het dezelfde dag nog verzonden wordt.
Autoriteit (Authority)
Het principe van autoriteit houdt in dat mensen meer geneigd zijn om te luisteren naar mensen die als autoriteit worden beschouwd. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld keurmerken, certificeringen en klantbeoordelingen te tonen. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die het logo van een bekend tijdschrift toont waarin hun product is beoordeeld.
Consistentie en commitment (Consistent en Consistency):
Het principe van consistentie betekent dat mensen sneller geneigd zijn om acties voort te zetten die consistent zijn met eerdere acties. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld gebruik te maken van een progressiebalk tijdens het bestelproces. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die bezoekers vraagt om een enquête in te vullen en die vervolgens een e-mail stuurt om hen eraan te herinneren om de enquête af te maken.
Lees meer over consistentie en commitment >
Sympathie (Liking)
Het principe van sympathie houdt in dat mensen meer geneigd zijn om te luisteren naar mensen die ze aardig vinden. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld gebruik te maken van afbeeldingen met daarop mensen die er sympathiek uitzien. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die een afbeelding toont van een lachende klant die tevreden is met hun product.
Sociale bewijskracht (Social proof)
Het principe van sociale bewijskracht gaat over het idee dat mensen eerder geneigd zijn om iets te doen als ze zien dat anderen hetzelfde doen. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld klantbeoordelingen, reviews en getuigenissen van tevreden klanten te tonen. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die klantbeoordelingen toont van mensen die eerder hun producten of diensten hebben gekocht.
Lees meer over sociale bewijskracht >
Eenheid (Unity)
Het principe van eenheid houdt in dat mensen meer geneigd zijn om iets te doen als ze zich identificeren met de persoon of groep die de boodschap overbrengt. Op een website kan dit worden toegepast door bijvoorbeeld gebruik te maken van afbeeldingen met daarop mensen die lijken op de doelgroep van de website. Een voorbeeld van dit principe in de praktijk is een website die afbeeldingen toont met daarop mensen die dezelfde leeftijd of interesses hebben als hun doelgroep.
Overtuig je bezoekers met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Als je de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini begrijpt en op de juiste manier toepast, kan dit een enorme impact hebben op de conversieratio van je website. Het maakt hierbij niet uit of je een e-commercebedrijf of een dienstverlenend bedrijf runt, het werkt voor beide typen websites. Door deze principes in gedachten te houden bij de optimalisaties van je website, overtuig je jouw bezoekers sneller en makkelijker om je producten of diensten te kopen.
Het is belangrijk om te onthouden dat het niet voldoende is om slechts 1 van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini te gebruiken. Het is de combinatie van deze principes die de kracht heeft om het gedrag van je bezoekers te beïnvloeden en hen te overtuigen om actie te ondernemen.
Wil je weten of wij je hierin kunnen ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.