De Facebook & Instagram Advertising begrippenlijst

Een tijdje geleden hebben we je de belangrijkste begrippen van SEA uitgelegd. Nu gaan we in op de begrippen die je moet weten als je bezig gaat met Social Media Advertising, en dan met name Facebook en Instagram Advertising.

Wat houdt Social Media Advertising precies in?

De naam zegt het eigenlijk al, namelijk adverteren op social media. De meest voorkomende platformen zijn Facebook, TikTok, Pinterest, Instagram, LinkedIn en Snapchat. Met Social Media Advertising bereik je jouw doelgroep door zichtbaar te zijn op de kanalen waar je doelgroep actief is. Heb je een zakelijke doelgroep, doe je veel met lange en interessante artikelen of wil je je vacatures onder de aandacht brengen? Dan is LinkedIn een erg interessant platform om op te adverteren. LinkedIn Advertising en de bijbehorende begrippen behandelen wij in een ander blog!

Overzicht belangrijkste begrippen binnen Social Advertising

Geen tijd om ons hele blog door te spitten? Hieronder staan enkele categorieën. Door op een categorie te klikken kom je direct bij de bijbehorende begrippen.

Advertentiebeheer: tool van Meta waarmee je advertenties in Facebook en Instagram maakt.

Campagneniveau: hoogste niveau binnen Advertentiebeheer waarin je onder andere de doelstelling en budget van je campagne bepaalt.

Advertentiesetniveau: de tweede laag van Advertentiebeheer waarin je de doelgroep en plaatsingen bepaalt voor jouw advertenties.

Advertentieniveau: laagste niveau van Advertentiebeheer waarin je de advertentie(s) opmaakt.

Gebeurtenissenbeheer: tool van Meta waarmee gebeurtenissen worden bijgehouden aan de hand van een Facebook pixel of Conversion API.

Handelsbeheer: tool van Meta waarbinnen je een productcatalogus creëert en die aan je feed en advertenties toevoegt.

KPI’s: staat voor Key Performance Indicators. Dit zijn variabelen die belangrijk zijn om een goede analyse van de resultaten te vormen.

Social Media Advertising: de termen

Als je echt wilt begrijpen hoe Social Media Advertising in elkaar zit, is het belangrijk om te begrijpen wat de verschillende termen nou eigenlijk betekenen. We hebben voor onderstaande uitleg het meest gangbare Social Advertising platform genomen, namelijk Meta (Facebook en Instagram). Overige platformen kunnen iets afwijken van onderstaande begrippen, maar komen in essentie overeen met het advertentiesysteem van Meta.

Tip! Ben je op zoek naar een specifiek begrip, toets CTRL + F (of ⌘ + F voor Mac-gebruikers) in en zoek het woord op door hem in te typen.

Soorten berichten

Er zijn twee verschillende soorten berichten die je in je tijdlijn terugziet. Er zijn organische berichten (niet-betaald) en gesponsorde berichten (advertentie). Organische berichten stem je af op je volgers en kun je terugvinden op je bedrijfspagina. Er bestaat hierbij de mogelijkheid deze berichten te boosten. Hierdoor wordt het bericht getoond aan mensen buiten je volgerskring, waardoor je bereik groeit en de kans op interactie toeneemt. Gesponsorde berichten, ook wel advertenties genoemd, zijn betaalde plaatsingen die je kunt richten op een bepaalde doelgroep.

Bedrijfspagina

De bedrijfspagina is het visitekaartje van je bedrijf. Op deze pagina zijn de belangrijkste gegevens van je bedrijf zichtbaar en zie je de geplaatste organische berichten. Dit is niet hetzelfde als een profiel. Een bedrijfspagina hangt aan een persoonlijk profiel; je hebt dus altijd een persoonlijk profiel nodig als je een bedrijfspagina wilt maken.

Tools vanuit Meta

Meta, een Amerikaans bedrijf waar o.a. Facebook, Instagram en WhatsApp onder hangen, heeft vier tools waar verschillende Facebook-, Instagram- en WhatsApp-diensten zijn te vinden. Deze tools bieden de basis voor effectief adverteren op Facebook en Instagram.

1. Bedrijfsmanager

De overkoepelende tool van Meta waarin je jouw pagina’s, advertentieaccounts en andere tools kunt ordenen en beheren.

2. Advertentiebeheer/ Ads Manager

Dit is de tool van Facebook waarin je campagnes en advertenties voor Facebook en Instagram kunt plaatsen en beheren.

3. Handelsbeheer

In Handelsbeheer beheer je de producten in jouw catalogus die je op Facebook en Instagram wilt promoten. Zo kun je bijvoorbeeld producten taggen in berichten of advertenties om het zo makkelijker te maken om de producten te verkopen.

4. Gebeurtenissenbeheer

In Gebeurtenissenbeheer kun je de Facebook pixel instellen en data over websitegebeurtenissen instellen en bekijken.

Zie je door de bomen het bos niet meer? We verduidelijken de belangrijke begrippen van elk van deze tools hieronder. Uitzondering hierop is de bedrijfsmanager, die is overkoepelend over Advertentiebeheer, Handelsbeheer en Gebeurtenissenbeheer.

Advertentiebeheer

Advertentiebeheer (ook wel Ads Manager genoemd) is een van de belangrijkste advertentietools van Meta. Binnen deze tool maak en beheer je jouw advertenties. De tool is opgebouwd uit drie lagen: het campagneniveau, de advertentieset en het advertentieniveau.

Campagneniveau

Dit is het hoogste niveau binnen de structuur van het advertentieaccount en hier bepaal je onder andere de campagnedoelstelling. Daarnaast bepaal je hier bijvoorbeeld het dagbudget of looptijdbudget en kies je een eventuele speciale categorie. Dit is vereist bij onder andere vacatures en voor politieke partijen.

Campagnedoelstelling

Met een campagnedoelstelling kies je wat je wilt bereiken met jouw campagne. Dit loopt uiteen van de eerste kennismaking met het merk of product (merkbekendheid) tot sturen op een aankoop (conversie). Hieronder leggen we je graag de verschillende doelstellingen uit.

Bekendheid

Met deze doelstelling zorg je voor interesse in je bedrijf, product of dienst. De focus ligt dus op bereik vergroten, merkbekendheid creëren en meer videoweergaven. Meta laat de advertenties zien aan mensen die zich de advertentie (en daarmee jouw bedrijf) waarschijnlijk zullen herinneren.

Overweging

In deze fase is iemand in contact geweest met je merk of bedrijf door bijvoorbeeld interactie met een advertentie of een bezoek aan je website. In deze fase wil je dat iemand overweegt om contact op te nemen of een bestelling te plaatsen.

Verkeer

Met deze doelstelling wil je mensen van social media naar een extern iets sturen. Dat kan bijvoorbeeld de contactpagina zijn van je website, maar het kan ook een app of telefoongesprek zijn.

Betrokkenheid

Met deze doelstelling wil je dat meer mensen je advertentie zien en hier interactie mee hebben door bijvoorbeeld een reactie te plaatsen of op vind-ik-leuk te klikken. Ook kan deze doelstelling gebruikt worden om meer pagina vind-ik-leuks te genereren of om een evenement te promoten.

App-promotie

Stuur mensen naar een appstore waar ze jouw app kunnen downloaden.

Leads genereren

Met een advertentie gericht op leadgeneratie wil je dat mensen in een formulier van het social media platform hun gegevens achterlaten. Bijvoorbeeld voor een nieuwsbriefinschrijving, om een sample aan te vragen of om sollicitatiegegevens achter te laten.

Verkoop

In deze fase gaan mensen daadwerkelijk over tot de gewenste interactie. Dit kan een conversie, Messengerbericht of WhatsAppbericht of aankoop uit catalogus zijn. Een conversie hoeft niet per se een aankoop op de website te zijn. Het kan ook een klik op een telefoonnummer, item(s) in winkelmandje of ingevuld offerteformulier zijn.

Looptijdbudget

Hierbij stel je een bedrag in dat gedurende de looptijd van een campagne kan worden besteed.

Dagbudget

Dit is het bedrag dat er uitgegeven kan worden aan een advertentie per dag.

 

Advertentiesetniveau

Dit is de tweede laag in Advertentiebeheer. Binnen deze laag kies je jouw doelgroep en waar de advertenties weergegeven moeten worden binnen Facebook en Instagram (dus bijvoorbeeld stories of reels). Een campagne kan meerdere advertentiesets hebben, waardoor je meerdere doelgroepen per campagne kunt bereiken.

Targeten

Met targeten richt je advertenties in voor een bepaalde doelgroep. Hierin heb je verschillende keuzes, zoals geografisch, demografisch of bijvoorbeeld op basis van interesses. Scroll vooral zelf door deze lijst om te bepalen welke handig zijn voor je advertentie.

Doelgroep

De groep consumenten waar jij je met je business op richt. Dit worden soms ook wel koopgroepen of persona’s (op individueel niveau) genoemd.

Lookalike doelgroep (vergelijkbare doelgroep)

Een lookalike doelgroep bied je een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je bedrijf, product of dienst, omdat ze vergelijkbare eigenschappen delen met je bestaande doelgroep.

Retargeten

De mensen in je doelgroep opnieuw bereiken. Door middel van eerder verzamelde data is het mogelijk om bezoekers die jouw website hebben bezocht opnieuw te bereiken met relevante advertenties.

Advertentieniveau

Als je doelstelling, budget, plaatsing en doelgroep zijn bepaald, kun je aan de slag met de advertentie. Dit doe je op het advertentieniveau. Je kiest welk type beeldmateriaal het beste past bij je advertentie, schrijft een begeleidende tekst en voegt een kop, beschrijving en call-to-action-knop toe. Je kunt op advertentieniveau bovendien je pixel invoegen en een landingspagina kiezen voor je advertentie.

Dynamische advertentie

Bij dit type advertenties worden de content en vormgeving van de advertentie dynamisch weergegeven. Dit betekent dat, op basis van de ingestelde doelgroep en in combinatie met het algoritme van Meta, je doelgroep steeds een net iets andere advertentie te zien krijgt.

Collectieadvertentie

Een collectieadvertentie neemt mensen op een visuele en meeslepende manier mee om producten en diensten te ontdekken, bekijken en kopen op hun telefoon. Een collectieadvertentie bevat een omslagfoto of -video met daaronder meerdere producten. Dit advertentietype is zeer geschikt voor webshops of de reisbranche, onder andere omdat de advertenties getoond worden in de tijdlijn van Facebook of Instagram.

In-stream video

Deze advertentievideo’s trekken de aandacht terwijl mensen de livestreams die ze hebben aangeklikt bekijken. De advertenties worden weergegeven in Facebook livestreams van een selecte groep goedgekeurde partners.

Instant Experience

Met deze advertentie kunnen mensen via een carrousel foto’s en video’s bekijken, een formulier invullen, snel jouw producten bekijken en lifestylebeelden met getagde producten verkennen. Bij instant experience lijkt het voor de bezoeker alsof hij op je website zit.

Carrouseladvertentie

Met de carrouseladvertentie kun je tot tien afbeeldingen of video’s in één advertentie laten zien, met elk een eigen link. Met meer ruimte voor advertentiemateriaal in een advertentie kun je verschillende producten uitlichten en specifieke informatie geven over één product, dienst of promotie. Ook is de carrouseladvertentie ideaal voor storytelling.

Statische advertenties

Trekt snel de aandacht met één afbeelding. Om een goede indruk van je bedrijf, merk of product te geven, zijn foto advertenties een goede keuze. Foto advertenties zijn vaak een banner die je idealiter op zo’n manier vormgeeft dat het bij je doelgroep direct duidelijk wordt wie je bent en wat je aanbiedt.

Story-advertentie

Deze verticale advertenties worden geplaatst in de verhalen van Facebook en Instagram. Gebruikers zien Story-advertenties tussen de verhalen van hun contacten door.

Videoadvertenties

Advertenties waarbij je gebruikmaakt van video’s. Dit werkt vaak goed in een campagne waarmee je je bereik en merkbekendheid wilt vergroten.

Sponsored Message

Met deze tool in Facebook kun je aanbiedingen, promoties en updates rechtstreeks naar de mensen sturen met wie je als bedrijf in gesprek bent. Deze Sponsored Messages worden verstuurd in Messenger.

Gebeurtenissenbeheer

In Gebeurtenissenbeheer (de naam doet het al vermoeden) beheer je de gebeurtenissen die de doelgroep aangaat met jouw advertenties. Dit kan aan de hand van een Facebook pixel of via de Conversions API.

Facebook Pixel

Deze tool registreert en volgt het gedrag van de websitebezoeker, waardoor je effectief (met de verzamelde data) kunt inspelen op de wensen en behoeften van je doelgroep. Door de pixel is het onder andere mogelijk om je doelgroep te retargeten.

Conversions API

De Conversions API is ontworpen om een directe en betrouwbare verbinding te creëren tussen de marketinggegevens afkomstig van je server, websiteplatform of CRM en Meta. De marketinggegevens helpen mee om relevante advertenties te tonen aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product.

Handelsbeheer

In Handelsbeheer creëer je een catalogus voor je advertenties. Daarnaast kun je een digitale winkel instellen en klanten naar jouw website sturen of rechtstreeks via Facebook of Instagram een product laten kopen.

Catalogus

Een overzicht van producten die je kunt maken binnen Handelsbeheer. Het voornaamste doel hiermee is om te adverteren met dynamische advertenties. De catalogus kun je echter ook gebruiken voor organische berichten via zogeheten “product-tags”. Hiermee verschijnt een icoontje in het bericht, waardoor je doelgroep naar de betreffende productpagina wordt gestuurd.

KPI’s

Campagnes die een tijdje aan staan, verzamelen data. Die data kun je aan de hand van verschillende KPI’s (Key Performance Indicators) meten. Hieronder lichten we deze KPI’s toe.

Impressies (resultaten binnen de advertentie)

Het totale aantal keer dat de advertenties worden weergegeven.

Bereik

Dit is het aantal mensen dat jouw advertentie gezien heeft. Het bereik verschilt van de impressies. Het bereik is hoeveel unieke personen de advertentie hebben gezien en impressies zijn hoe vaak een advertentie weergegeven is. Deze KPI wordt ook wel “unieke indrukken” genoemd.

Klikken (totaal & outbound)

Het totaal aantal klikken geeft het aantal personen aan dat op de advertentie heeft geklikt; dus zowel naar de Facebookpagina als naar de website. Met outbound klikken hebben we het alleen over het aantal mensen dat direct vanuit de advertentie doorklikte naar de website.

Cost Per Click (CPC)

Dit zijn de gemiddelde kosten per klik op een advertentie.

Click Through Rate (CTR)

De doorklikratio (CTR) geeft weer hoeveel procent van de mensen op jouw advertentie klikt nadat ze hem zagen. Dit is een verhouding van de weergaven ten opzichte van de klikken.

Frequentie

Frequentie geeft aan hoe vaak een specifiek persoon de advertentie de afgelopen tijd gemiddeld heeft gezien.

Pagina betrokkenheid

Het totale aantal acties dat bezoekers uitvoerden op je pagina, berichten en advertenties. Dit kan een combinatie van videoviews, klikken, likes, comments en eventuele leads/conversies zijn.

Videoweergaven

Dit laat zien hoe vaak jouw videoadvertentie is weergegeven.

Ontdekken wat we voor jou kunnen doen?

Bij iClicks kunnen we doeltreffende campagnes voor je opzetten, zodat je ook voor jouw bedrijf Social Media Advertising aan het totaalplaatje kunt toevoegen. We zorgen ervoor dat de advertenties op zo’n manier in de strategie geïntegreerd worden dat we maximaal resultaat behalen. Heb je nog vragen over Social Media Advertising? Een afspraak voor een sparsessie met een van onze Online Marketing Consultants is zo gemaakt!

 

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..