De locatie extensie in een nieuw jasje
De locatie extensie klinkt je wellicht al bekend in de oren. Deze bestaat uit het adres, de route of de afstand tot een bedrijf bij een advertentie in de zoekresultaten van Google. Met één klik opent er zelfs een pagina met informatie over de openingstijden, telefoonnummers, foto’s en beoordelingen van de locatie worden vermeld.
Aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten nog steeds elk jaar toeneemt, is de locatie extensie vooral interessant voor lokale zoekopdrachten. Dat zijn zoekopdrachten waarbij, op basis van jouw locatie, resultaten worden vertoond. Wanneer een gebruiker op Google zoekt naar een bakkerij toont Google door de ingestelde locatie van de gebruiker bakkers in de lokale omgeving. De locatie extensie is op dat moment een erg waardevolle toevoeging.
Locatie extensie in het Google Display Netwerk
Maar wist je ook dat je de locatie extensie kan toevoegen aan banners in het Google Display Netwerk?
Het Google Display Netwerk biedt de mogelijkheid om te adverteren op andere websites, vaak door middel van banners. Een andere manier van adverteren dan met het Zoeknetwerk, waarbij tekstadvertenties boven of onder de organische zoekresultaten in Google worden vertoond.
Hoewel het sinds maart dit jaar al mogelijk is om de locatie extensie in het Google Display Netwerk te gebruiken merken wij dat er nog relatief weinig gebruik van wordt gemaakt. En dat is zonde!
Het is namelijk een extra manier om mensen te stimuleren jouw bedrijfslocatie te bezoeken of om contact op te nemen met de locatie. Uit de eerste testresultaten van Google blijkt dat het aantal klikken op de advertenties toeneemt in vergelijking met advertenties zonder deze locatie extensie. Hierbij zijn 60% van de kliks op de locatie extensie gerelateerd aan het opzoeken van routebeschrijvingen of bedrijfsinformatie, zoals de openingstijden of telefoonnummers.
De eerste resultaten in onze eigen campagnes zijn eveneens positief. Ook wij zien een groei in het aantal klikken op banners, voornamelijk om rechtstreeks de website te bezoeken.
Hoe ziet de locatie extensie in een display advertentie eruit?
Een display banner waarbij de locatie extensie is opgenomen bevat een logo en maximaal drie afbeeldingen. Daarnaast bevat de extensie een knop om de website te bezoeken of de routebeschrijving te plannen in Google Maps.
Hoe implementeer ik de locatie extensie in mijn display advertenties?
Het implementeren van de locatie extensie in het Google Display Netwerk is vrijwel identiek aan de implementatie voor het zoeknetwerk. Wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf account nog niet hebt gekoppeld aan je Google AdWords account dien je dit eerst te doen. Daarna kan je de locatie extensie aanmaken in je Google AdWords account: je kan de extensie op account-, campagne- of advertentiegroepniveau aanmaken.
Tevens dien je rekening te houden met het feit dat niet bij alle bannerformaten de locatie extensie wordt vertoond. Enkel advertenties die in de Google AdWords interface zijn gemaakt komen in aanmerking. Dit zijn dan ook tekstadvertenties, advertenties in het formaat 300×250 pixels en responsieve advertenties. Laatstgenoemde zijn banners die zich automatisch aan alle beschikbare advertentieruimten op verschillende apparaten aanpassen.