Google for Jobs staat voor de deur: are you ready?
Goed vindbaar zijn met vacatures is steeds lastiger. En dan moet je ook nog eens zorgen voor aantrekkelijke vacatureteksten die de aandacht van je doelgroep vasthouden. Hoe doe je dat allemaal? Laten we bij de eerste stap beginnen: vindbaar zijn. Hoe zorg je ervoor dat jouw vacatures bovenaan verschijnen in de zoekresultaten? Daar weet Google for Jobs wel raad mee. Al meerdere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, hebben kennisgemaakt met de nieuwe functie binnen Google. En binnenkort is ook Nederland aan de beurt! Ben jij al ‘Google for Jobs-ready’? We geven je handige tips.
Geen tijd om te lezen? Bekijk de highlights:
- Google for Jobs doet binnenkort ook zijn intrede in Nederland. Het is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google.
- De nieuwe functie helpt werkzoekenden een geschikte baan te vinden en geeft werkgevers de kans om zichtbaar te worden voor meer kandidaten.
- De Google for Jobs-widget verschijnt onder de betaalde resultaten van Google Ads en boven de organische zoekresultaten.
- De vacatures die zichtbaar zijn binnen Google for Jobs kennen diverse bronnen. Van Monsterboard en de Nationale Vacaturebank tot websites van bedrijven en uitzendbureaus.
- Je bent als bedrijf zelf verantwoordelijk voor het leveren van kwalitatief goede vacatureteksten. Hoe doe je dit?
- Schrijf aantrekkelijke vacatureteksten
- Zorg dat de structured data in orde is
- Ga voor SEO-geoptimaliseerde vacatureteksten
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google. Het helpt werkzoekenden een geschikte baan te vinden en het geeft werkgevers de kans om zichtbaar te worden voor meer kandidaten. Tijdens een zoekopdracht ziet de werkzoekende een venster met gefilterde vacatures gebaseerd op zijn vereisten. Zo kun je elke zoekopdracht verfijnen op basis van filters. Denk hierbij aan gewenste locatie, functietitel en het type organisatie. De Google for Jobs-widget verschijnt onder de betaalde resultaten van Google Ads en boven de organische zoekresultaten.
Welke vacatures verschijnen in Google for Jobs?
De vacatures die zichtbaar zijn binnen Google for Jobs kennen verschillende bronnen. Van Monsterboard en de Nationale Vacaturebank tot websites van uitzendbureaus en bedrijven. Wel is het hierbij van belang dat de vacatureteksten voldoen aan belangrijke criteria. We geven je hiervoor enkele handige tips. Wanneer een werkzoekende een vacature aanklikt, verschijnt er direct via welke bron(nen) hij kan solliciteren. In de meeste gevallen gaat dit om zowel websites van bedrijven als jobboards waar de vacature ook geplaatst is. Waar het eerder vrijwel onmogelijk was om organisch goed te ranken, dus boven de grote jobboards, is dat nu voorbij! Vanaf heden is de vacature leidend. Voor bedrijven biedt dit grote kansen. Bekijk hieronder alvast hoe Google for Jobs eruitziet.
Hoe werkt Google for Jobs?
Zoals eerder benoemd is de vacature vanaf heden leidend. Het is dus van groot belang dat vacatureteksten kwalitatief goed zijn, zodat Google de vacatures kan begrijpen en een plaatsje kan geven boven in de zoekresultaten. Dit gebeurt aan de hand van structured data. Simpel gezegd zorgt structured data ervoor dat content op een vacaturepagina gestructureerd wordt weergegeven. Op deze manier kan Google het plaatsen in filters, zoals locatie, functietitel, vakgebied, salaris en aantal uren. Wanneer een vacaturetekst geen gestructureerde gegevens bevat, is het geen optie om zichtbaar te zijn binnen Google for Jobs. Het is dan ook van belang om je als bedrijf voor te bereiden. Het Verenigd Koninkrijk heeft hier al ervaring mee. Zo beschikte bijna 50% van de top 100 wervingsbureaus tijdens de lancering niet over de juiste eisen om zichtbaar te zijn in Google for Jobs.
Bereid je voor met deze tips
Maar hoe zorg je er dan voor dat je vacatureteksten voldoen aan de eisen om zichtbaar te zijn in Google for Jobs? We geven je een aantal handige tips om je voor te bereiden.
Schrijf aantrekkelijke vacatureteksten
Zoals eerder aangegeven moet je naast vindbaar zijn ook de aandacht weten vast te houden van je kandidaten. Hoe je dat doet? Schrijf doelgroepgericht (wat wil je doelgroep lezen/weten?), kies voor een actieve schrijfstijl en maak geen gebruik van wollig taalgebruik, verschrikkelijke clichés en een ellenlange lijst met functievereisten. Ga daarnaast voor de juiste tone of voice en zorg ervoor dat je vacaturepagina visueel aantrekkelijk is. Vermijd té lange teksten en maak gebruik van voldoende witregels, opsommingen en (sub)kopjes.
Zorg ervoor dat de structured data in orde is
Google for Jobs vindt het belangrijk onderstaande zaken terug te zien in een vacaturetekst:
- 1. Publicatiedatum
- 2. Volledige beschrijving van de vacature
- 3. Naam van de werkgever/organisatie
- 4. Locatie
- 5. Functienaam
- 6. Einddatum waarvoor gereageerd moet worden
- 7. Salaris. Let op: vermeld je dit niet, dan toont Google een bedrag op basis van het gemiddelde van vergelijkbare vacatures.
- 8. Dienstverband: fulltime, parttime, stage etc.
- 9. Interne referentie
Benieuwd of jouw vacatureteksten voldoen? Test het met de tool voor gestructureerde gegevenstests.
Ga voor SEO-geoptimaliseerde vacatureteksten
Het is van belang dat je SEO-geoptimaliseerde vacatureteksten deelt. Google blijft immers Google. Via het algoritme beoordeelt de zoekmachine de kwaliteit van de vacature en geeft deze een kwaliteitsscore. Deze score is gebaseerd op de compleetheid van de vacature, de gemiddelde tijd die de bezoeker doorbrengt op de vacaturepagina en of de bezoeker uiteindelijk doorklikt naar de website van het bedrijf.
Ben jij al ‘Google for Jobs-ready’?
We wachten in spanning af wanneer Google for Jobs dan toch eindelijk ook beschikbaar is in ons land. Maar stilletjes toekijken zit er niet in. Zorg dat je als organisatie voorbereid bent en onderneem actie. Want alleen dan kun je de zichtbaarheid van je vacatures vergroten!