Google update: wat je moet weten over de nieuwe richtlijnen voor meta descriptions
De richtlijnen voor paginaomschrijvingen die getoond worden in Google’s organische zoekresultaten, de zogenaamde meta descriptions, zijn door een recente Google update veranderd. In dit blog lees je wat er is veranderd en hoe je hierop kunt inspelen.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:
- Door een recente Google update worden er nu langere meta descriptions vertoond dan voorheen in de organische zoekresultaten;
- De lengte van meta descriptions is gemiddeld toegenomen van ca. 160 naar 230 tekens;
- Hoewel je meer tekens tot je beschikking hebt, is het nog maar de vraag of langere meta descriptions zullen zorgen voor meer bezoekers naar je website.
Wat is er veranderd?
Google heeft onlangs een belangrijke update in zijn algoritme doorgevoerd, waardoor er meer tekst weergegeven kan worden onder een organisch zoekresultaat, op de plek van de paginaomschrijving, oftewel de meta description.
De meta description is de omschrijving die je aan een pagina kan meegeven. De beschrijving bestaat hier uit 4 regels tekst onder de URL.
Van gemiddeld 160 naar 230 tekens
Volgens een onderzoek van SiSTRIX had ca. 90% van de getoonde meta descriptions in de Google zoekresultaten tot midden november 2017 een lengte van maximaal 165 tekens – langere omschrijvingen werden door Google doorgaans afgekapt.
Sinds de update zijn er veel omvangrijkere zoekresultaten te zien, met meta descriptions tot wel 320 tekens. Volgens onderzoek van RankRanger is de gemiddelde lengte van de meta description toegenomen van 160 tot 230 tekens.
Voor en na de update: oude meta description (boven) en nieuwe, langere meta description (onder).
Niet alle zoekresultaten hebben een langere meta description
Omdat veel bedrijven de paginaomschrijvingen van hun website nog niet hebben geüpdatet, zie je in de zoekresultaten nog niet bij alle zoekresultaten een langere meta description.
Pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor SEO volgens de oude richtlijnen voor meta descriptions (ca. 145 – 160 tekens), behouden in de meeste gevallen namelijk hun ingestelde, korte paginaomschrijving.
Niet bij alle zoekresultaten wordt een langere meta description getoond.
Betekent dit dat je nu al je meta descriptions moet verlengen?
Door meta descriptions te verlengen, kun je meer ruimte innemen in de zoekresultaten dan een concurrent die nog een korte omschrijving gebruikt. Het kan dus zeker interessant zijn om hiermee te gaan testen.
Wanneer je hiermee aan de slag wilt gaan, adviseren de onderzoekers van het toonaangevende Moz om ca. 300 tekens aan te houden als nieuwe richtlijn voor de meta description.
Het verlengen van je meta descriptions betekent echter niet dat deze ook altijd zo getoond zullen worden in de zoekresultaten. De weergave van de zoekresultaten wordt namelijk steeds vaker dynamisch bepaald: afhankelijk van de zoekterm die je gebruikt, kun je verschillende omschrijvingen te zien krijgen bij een zoekresultaat, zoals hieronder te zien is.
Zoekresultaat voor de zoekterm ‘facings Amsterdam’ (boven) vs. ‘facings zetten Amsterdam’ (onder).
Wat zijn de gevolgen van deze update?
Het langer maken van je meta descriptions kan drie mogelijke gevolgen hebben voor je website.
- Je ontvangt meer klikken naar je website: doordat er meer ruimte in de zoekresultaten is om een zoeker ervan te overtuigen om te klikken naar jouw website, kan de click-through rate (CTR) van je website verbeteren. Zeker bij zoektermen die gericht zijn op de verkoop van producten is er nu meer ruimte voor unique selling points (usp’s).
- Je ontvangt minder klikken naar je website: doordat er meer ruimte is voor een meta description, is het mogelijk dat zoekers bij bepaalde zoekopdrachten minder snel geneigd zijn om door te klikken naar jouw website, omdat er in de zoekresultaten al een antwoord wordt gegeven op hun zoekopdracht. Bij informatieve zoektermen waarvoor er een kort antwoord is, zal dit waarschijnlijk gebeuren.
- De best rankende websites ontvangen (nog) meer klikken dan voorheen: omdat de websites die topposities in Google hebben door deze update nog meer ruimte in de zoekresultaten kunnen innemen, is het mogelijk dat ze nog meer klikken zullen ontvangen. De kans is namelijk aanwezig dat zoekers minder geneigd zullen zijn om door te scrollen naar zoekresultaten aan de onderkant van de zoekresultatenpagina.
De komende tijd zal duidelijk worden welke gevolgen de langere meta descriptions in de zoekresultaten hebben voor jouw website. Mijn advies: ga testen met je belangrijkste pagina’s en ontdek wat werkt voor jou!
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.