Hashtags op Social media
Tweets, berichten, posts en foto’s zonder hashtags zijn op social media bijna niet meer te vinden. Hashtags zijn dé internetsensatie van de afgelopen tien jaar. Ze zijn gemaakt om berichten te organiseren. Door hashtags kan er eenvoudig en snel gezocht worden naar andere berichten met hetzelfde onderwerp. Met dank aan de creatieve gebruiker, zijn hashtags zeer populair op diverse social media platformen.
Op elk platform worden hashtags weer anders gebruikt. In dit blogbericht geven wij een korte toelichting hoe u hashtags voor maximaal effect in uw posts of tweets kan gebruiken.
Een tweet zonder hashtag heeft twee keer minder betrokkenheid dan een tweet met hashtags. Zonder hashtag wordt het getweette bericht minder geretweet, beantwoord en tot favoriet gemaakt. Maar teveel hashtags is ook weer niet goed. Wat is de ideale tweet?
Een tweet bestaat uit 140 karakters, zonder een limiet voor het aantal hashtags. Om een grote betrokkenheid te creëren is het gebruik van twee hashtags het beste.
Een goede hashtag is kort en bondig en wordt goed onthouden. Denk bijvoorbeeld aan de hashtags van festivals: #pp15 = ‘Pinkpop 2015’ of #ADE_NL = ’Amsterdam Dance Events’. Bezoekers van de desbetreffende festivals kunnen op elkaar inhaken en vormen een soort ‘chat’ op de tijdlijn van de hashtag.
Op Instagram kan er bij een post gebruik worden gemaakt van maximaal 30 hashtags per foto. De meest succesvolle manier berichten bevatten gemiddeld 11 hashtags. Wanneer u met de hashtags inhaakt op populaire hashtags kan dit zorgen voor een enorme toename in volgers. Een campagne door middel van een fotowedstrijd rondom een specifiek onderwerp zorgt voor meer volgers op Instagram.
Ook op Facebook kan er gebruik gemaakt worden van hashtags. Het nut daarvan is nog niet helemaal duidelijk, want wanneer er gezocht wordt op de hashtag, dan worden er geen ‘getagde’ resultaten getoond. De getoonde resultaten zijn alle posts die gaan over de hashtag en dus niet de posts die letterlijk de hashtag bevatten.
De hashtags in Facebook berichten zorgen voornamelijk voor herkenbaarheid van een crosschannel campagne. De impact van hashtags is veel minder groot dan bijvoorbeeld op Twitter en komen niet goed tot zijn recht. Kortom: een hashtag op Facebook schaadt niet, maar heeft ook geen toegevoegde waarde.
Google Plus
Google benadert hashtags weer anders dan andere social media platformen. De meer omschrijvende hashtags lijken bij Google meer succes te hebben dan de korte hashtags. Er is dan ook geen limiet aan het aantal hashtags per bericht. Tevens geeft Google ook aanbevelingen voor de juiste tags op basis van de content dat u wilt delen en bij reacties die u wilt geven. Bij Google plus is het dus beter om #Amsterdamdanceevent #Nederland #festival te plaatsen dan #ADE_NL. Google bewaart namelijk automatisch alle hashtags in de Google zoekresultaten. Wanneer men dus zoekt in de hashtag search, dan krijgt men de normale zoekresultaten én alle relevante posts.
Het gebruik van hashtags
Hoewel sommige platformen ruimte bieden voor een ongelimiteerd aantal hashtags wordt een overmatig gebruik van hashtags vaak gezien als spam gedrag. Denk vóór het plaatsen van een post of tweet na over het aantal relevante tags en pas dit consequent toe. Haak daarnaast aan bij gesprekken waar u iets aan kan toevoegen en lift mee op populaire hashtags.
Wilt u meer weten over social media en hoe u social media kan inzetten voor uw bedrijf klik dan hier. Onze online marketing consultants voorzien u graag van een passend advies.