Het gevaar van duplicate content
Duplicate content op een website is killing voor diens vindbaarheid op Google. Veel ondernemers zijn zich echter niet bewust van het schadelijke effect en de gevolgen hiervan. We komen deze negatieve rankingsfactor dan ook vaak tegen op de websites van onze klanten. Maar wat is duplicate content precies en hoe valt dit te voorkomen?
Wat is duplicate content?
We spreken van duplicate content of dubbele inhoud wanneer twee of meer webpagina’s dezelfde content bevatten. Duplicate content kan voorkomen binnen één website (intern), maar ook op twee verschillende websites (extern).
Voorbeelden van duplicate content
Interne duplicate content ontstaat bijvoorbeeld doordat bepaalde producten in webshops benoemd staan onder verschillende productcategorieën. Hierdoor leiden verschillende URL’s naar dezelfde productpagina, zoals in dit voorbeeld:
www.onlinebroeken.nl/merken/merk-x/deze-blauwe-broek
www.onlinebroeken.nl/kleuren/blauw/deze-blauwe-broek
Deze URL’s worden door Google als verschillende pagina’s gezien met precies dezelfde inhoud en dus als duplicate content.
Externe duplicate content komt ook vaak voor in webshops, bijvoorbeeld wanneer een webshop de productinformatie letterlijk overneemt van de leverancier. Een andere vorm van duplicate content is het plaatsen van een persbericht of artikel dat al eerder op een andere website is gepubliceerd.
De gevolgen van duplicate content
Duplicate content kan een negatieve invloed hebben op de rankwaarde van uw website. Google geeft geen twee websites met exact dezelfde inhoud weer in de zoekresultaten, omdat dit niet relevant is voor gebruikers. De zoekmachine maakt daarom een keuze tussen de verschillende pagina’s met dezelfde inhoud. Eén van deze pagina’s wordt hoog in de zoekresultaten geplaatst, de andere pagina wordt veel lager geïndexeerd of zelfs helemaal niet weergegeven.
Welke pagina eindigt het hoogst?
Welke pagina het hoogst wordt geplaatst door Google heeft te maken met verschillende factoren. In principe laat Google de originele pagina als eerste zien. Omdat Google echter niet altijd kan vaststellen welke pagina dit is, eindigt het duplicaat soms hoger in de zoekresultaten. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de website met het duplicaat gebruiksvriendelijker is of een veel hogere domeinautoriteit heeft.
iClicks kan u helpen met het opsporen en oplossen van duplicate content op uw website. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact op met één van onze consultants via 088 425 4250.