Structured data: wat is het & hoe pas je dit toe?
Google begrijpt complexe informatie steeds beter. Maar dat betekent niet dat je Google niet een extra handje kunt helpen. Met structured data zorg je voor verbanden tussen verschillende soorten content op je website. Op deze manier geef je betekenis aan informatie op je website. En dat wil je. Waarom? Ontdek het snel in ons blog!
Geen tijd om te lezen? Bekijk de highlights
- Met structured data geeft je context aan de boodschap op je website.
- Rich snippets zijn zoekresultaten die extra (visuele) informatie bevatten
- Met structured data vallen je zoekresultaten meer op, druk je de concurrentie weg & verhoog je het doorklikpercentage naar je website
- Er zijn vele soorten structured data mogelijk passend bij je bedrijf en doelstellingen
- Naast rich snippets bestaan er nu rich cards: de rich snippets 2.0
- Structured data voeg je toe door middel van JSON-LD, Microdata, RDFa, een WordPress-plugin of via de markup helper
Wat is structured data?
Het klinkt lastig, maar het is eigenlijk niet meer dan context geven aan je boodschap. Structured data vertelt namelijk tegen Google wat een stukje content op je website exact betekent door het te markeren met een code. Vervolgens begrijpt Google dit beter en verschijnt de informatie als zogeheten rich snippet in de zoekresultaten.
Praatje, plaatje, daadje
Om het inzichtelijk te maken geven we je een voorbeeld. Stel je bent tandarts en hebt een website. Bij elke behandeling vermeld je de belangrijkste informatie en licht je veelgestelde vragentoe. Zonder structured data ziet Google de veelgestelde vragen enkel als content zonder achterliggende inhoud of betekenis. Wanneer je deze vragen echter markeert als structured data, verschijnen de vragen bij de betreffende behandeling in het zoekresultaat.
Oké, maar wat zijn rich snippets dan?
Rich snippets zijn zoekresultaten die meer (visuele) informatie bevatten. Dit komt doordat er structured data is toegevoegd aan de betreffende pagina. In het zoekresultaat zie je dus bepaalde onderdelen uit die pagina direct uitgelicht. Je hoeft hiervoor niet eerst de pagina te openen. Er zijn veel verschillende soorten rich snippets. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Sitenaam, bread crumbs en sitelinks
- Producten
- Personen
- Plaatsen
- Veelgestelde vragen
- Recepten
- Prijzen
- Evenementen
- Lokale bedrijven zoals restaurants
- Reviews
Effecten structured data op je ranking in Google
Laten we maar direct met de data in huis vallen. Structured data is geen directe rankingfactor. Wel vallen zoekresultaten veel meer op door de prominente en visuele weergave. Daarnaast druk je de concurrentie weg. Win-winsituatie! En vergeet de CTR (click trough rate) niet. Structured data kan namelijk leiden tot een hoger doorklikpercentage. Een zoekresultaat met extra informatie ziet er aantrekkelijker uit dan een ‘kaal’ zoekresultaat. Daarom klikken er meer mensen op jouw website. En dat wil je natuurlijk.
Welke structured data zijn voor mijn website noodzakelijk?
Het juiste type structured data verschilt natuurlijk per bedrijf. Ben jij eigenaar van een restaurant in Amsterdam? Dan kan het toevoegen van je naam, adres, contactgegevens, prijzen en reviews bijvoorbeeld waardevol zijn. Voor een tandarts kan daarentegen het beantwoorden van veelgestelde vragen relevant zijn. Op Schema.org vind je een lijst met alle mogelijke types structured data.
Rich cards: rich snippets 2.0
Naast rich snippets bestaan er nu rich cards. Eigenlijk zijn dit rich snippets, maar dan in een nieuwer jasje. Deze soorten zoekresultaten zijn nog groter en visueler weergegeven. Met rich cards krijgen gebruikers op een mobiel apparaat nog meer mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een carrousel te zien krijgen wanneer je een zoekopdracht als: beste restaurant van (plaatsnaam) intypt. Je scrolt zo snel en eenvoudig door de verschillende restaurants, ontdekt handige informatie en maakt de voor jou beste keuze.
Bron: Google Webmaster Blog
Klinkt helemaal goed, maar hoe voeg ik structured data dan toe?
Er zijn verschillende manieren mogelijk om content te markeren met een code. Zo kun je gebruikmaken van JSON-LD, Microdata, RDFa of een WordPress-plugin. Ook kun je via de markup helper (structured data tool van Google) structured data toevoegen. Hulp nodig? We voorzien de content op jouw website graag van de juiste context! Zo spring jij er pas écht uit. Neem contact met ons op.