Wat zijn de Dynamische Search Ads van Google?
Dynamic Search Ads (DSA) is de nieuwe generatie advertenties binnen het advertentiesysteem van Google AdWords. Via de tool DSA kun je op grote schaal zelf gegenereerde (dynamische) advertenties aan jouw doelgroep tonen via hun zoekterm in Google. Deze dynamische advertenties worden gebaseerd op de relevante content van jouw website of webshop.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:
- Dynamic Search Ads (DSA) zijn zelfgenererende advertenties op basis van een zoekopdracht in Google.
- Zeer gericht adverteren met een passende landingspagina zonder dat er een specifieke Google AdWords campagne hoeft te worden ingericht.
- Heb je een website met veel content of een webshop met veel producten? Via Google Adwords DSA kun je je hele website eenvoudig in één keer promoten.
Hoe werkt DSA?
- Via Google AdWords laat je de domeinnaam van jouw website indexeren (screenen). Hierbij wordt de content ingelezen en ingedeeld in (product)categorieën.
- Vervolgens schrijf je enkele tekstadvertenties, waarbij de focus ligt op de call to action (in de beschrijving). De kop, zichtbare URL en de uiteindelijke URL zijn dynamisch en worden automatisch bepaald door Google.
- Bepaal de targeting van jouw eigen website: welke categorieën mogen opgenomen worden in de DSA campagne, of kies je voor de gehele website?
- Aanzetten! Door de zoektermen van gebruikers in Google bepaalt de DSA campagne welke dynamische advertentie en bijbehorende relevante landingspagina getoond wordt.
- De zoekterm van de gebruiker en de inhoud van jouw landingspagina zijn een match!
Waarom wel of niet DSA inzetten?
Voordelen:
- Je hoeft geen gebruik te maken van honderden zoekwoorden; de zoektermen van de gebruikers zijn leidend. Het zoekgedrag levert nieuwe inzichten, trends en kansen op voor jouw business.
- Een hoge dekkingsgraad om de content van jouw website of webshop, op een vrij eenvoudige manier, in één keer te promoten via Google AdWords. Een webshop met een ruim assortiment kan via DSA zeer gericht adverteren.
- Onderlinge overeenkomst tussen de zoekterm van de gebruiker en de landingspagina van je website of webshop is hoog. De kans op conversie wordt hierdoor verhoogd.
Nadelen:
- Zodra je website of webshop oude content bevat, bestaat de kans dat deze webpagina’s alsnog getoond worden. Denk aan oude aanbiedingen, 404’s of gedateerde blogs. Gelukkig kun je dit soort content uitsluiten via Google Adwords. Echter, 100% garantie op definitieve uitsluitingen heb je niet.
- SEO moet goed afgestemd zijn op Google AdWords (SEA). Denk bijvoorbeeld aan een goede URL structuur en title tags.
Het verschil tussen DSA en een reguliere AdWords campagne
Het basisprincipe van een Google AdWords campagne is: het gebruikmaken van specifieke zoekwoorden gekoppeld aan relevante advertentieteksten, in combinatie met een goede landingspagina. Normaliter kun je dit zelf bepalen: je kiest de correcte zoekwoorden die aansluiten bij jouw business. Vervolgens schrijf je relevante en pakkende advertentieteksten met een duidelijke call to action, met als doel dat de gebruiker klikt op de advertentie en binnenkomt op een heldere landingspagina met de juiste boodschap.
DSA werkt via een ander principe: de zoekterm in Google van de gebruiker is leidend. Is de zoekterm (zoekopdracht) relevant voor jouw business? Zo ja, dan wordt jouw website gescreend en wordt er een dynamische advertentie van jouw website getoond aan de gebruiker. De gebruiker klikt op deze advertentie met als resultaat: de meest relevante webpagina van jouw website wordt geladen en getoond.
Wil je tijd besparen en toch je gehele website of webshop via Google AdWords promoten? Start dan vandaag nog met je eerste Dynamic Search Ads campagne. Zelf beginnen? Alle ins en outs van Google lees je hier. Of neem contact op met één van de SEA specialisten van iClicks.