SEO is de afkorting van search engine optimization (zoekmachine optimalisatie). Door middel van SEO verbeter je de posities van jouw website in de organische resultaten van zoekmachines. Uiteindelijk zullen meer bezoekers je website weten te vinden. Want hoe hoger je staat in de resultaten van bijvoorbeeld Google, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Wil je meer te weten komen over SEO? En ontdekken hoe je SEO kunt inzetten om jouw onderneming te laten groeien? Vul hieronder je gegevens in en kom erachter wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen.
SEO, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, wordt gebruikt om websites beter vindbaar te maken in de organische resultaten van zoekmachines. Dit zijn de resultaten waar je niet voor betaalt en die onder de betaalde resultaten (advertenties) staan. Omdat Google verreweg de meestgebruikte zoekmachine is, draait SEO in de praktijk eigenlijk altijd om het optimaliseren van je website voor Google.
SEO omvat alle verschillende activiteiten die je uitvoert om je website organisch beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Dit is een combinatie van content optimalisatie, linkbuilding en het optimaliseren van de techniek van je website.
Door deze verschillende onderdelen op de juiste manier in te zetten, vergroot je de relevantie van je website voor belangrijke zoekwoorden. Daarnaast zorg je ervoor dat Google jouw website zo goed mogelijk kan lezen en beoordelen.
Dit alles samen zorgt ervoor dat het Google algoritme een hogere kwaliteitsscore toekent aan je website. Een hoge kwaliteitsscore heeft tot gevolg dat de posities van jouw website op belangrijke zoekwoorden stijgen én dat bezoekers jouw website beter kunnen vinden.
SEO is een gecompliceerde mix van content, techniek en linkbuilding. Door deze mix op de juiste manier in te zetten, verbeter je de posities van je website. En hoe hoger je posities, hoe meer websitebezoekers.
We hoeven je niet uit te leggen dat meer en meer mensen online via Google zoeken naar producten die ze willen kopen en diensten die ze willen afnemen. Als je jouw producten of diensten wilt verkopen op het internet is het dus enorm belangrijk dat je bovenaan in de zoekresultaten van Google staat.
Wist je bijvoorbeeld dat:
Content optimalisatie is een doorlopend proces dat zich richt op het creëren en verbeteren van de content op je website. Goede SEO content is relevant, onderscheidend en conversieverhogend. Niet gemaakt voor Google, maar voor de websitebezoeker.
Om sterke SEO content te maken, is uitgebreid onderzoek nodig. Zo doe je zoekwoordonderzoek, kijk je naar de concurrentie en bepaal je de doelgroep van je website. Wanneer je dit allemaal helder hebt, kun je aan de slag met het creëren van de content.
Door middel van linkbuilding zorg je ervoor dat jouw website op een natuurlijke manier een hogere domeinautoriteit opbouwt. Dit doe je door het verkrijgen van relevante links op andere websites naar jouw site. Als je veel online vermeldingen hebt, is dit een signaal voor Google dat jouw website de moeite waard is om te bezoeken.
Als je aan de slag gaat met linkbuilding, is het belangrijk om alleen vermeldingen te realiseren op betrouwbare en relevante websites. Wanneer je hier niet voldoende rekening mee houdt, kunnen de vermeldingen juist schadelijk zijn en een negatieve invloed hebben op jouw organische posities.
Technische SEO is niet heel zichtbaar, maar wel ontzettend belangrijk voor de organische vindbaarheid van je website. Technische SEO heeft alles te maken met onder andere een optimale website-architectuur, schone broncodes en een goede laadsnelheid.
oor de techniek van je website te optimaliseren, zorg je ervoor dat Google jouw website foutloos kan lezen en er geen waarde verloren gaat. Als je website technisch helemaal op orde is, verbeter je ook de gebruikerservaring van websitebezoekers. En ook dat is cruciaal voor hoge posities in zoekmachines.
Heb jij een lokaal georiënteerd bedrijf? Dan is het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account een must. Deze zoekresultaten worden in de meeste gevallen direct onder de advertenties en boven de organische zoekresultaten getoond. Dit is een belangrijke plek waar veel conversies plaatsvinden.
Je GMB-profiel optimaliseren doe je onder andere door alle bedrijfsgegevens in te vullen en door foto’s en openingstijden toe te voegen. Ook kun je aangeven welke producten of diensten je aanbiedt en is er ruimte om tijdelijke acties te laten zien. Daarnaast spelen (positieve) reviews een belangrijke rol.
Om succesvol te zijn in SEO en op te vallen tussen de concurrenten, moet je je website constant blijven ontwikkelen. Dit kost veel tijd én vraagt veel kennis van complexe zaken. Als je SEO zelf uitvoert, maar niet precies weet wat je doet, is de kans zelfs groot dat je schade aanricht. Zit jij er daarom aan te denken om je SEO uit te besteden? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op om te bespreken hoe we jouw onderneming (online) kunnen laten groeien.